COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Tekniskt fel på laddare eller batterier??

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Tekniskt fel på laddare eller batterier??

Inläggav Steve lör jul 29, 2006 10:49 pm

Har nyligen upptäckt att mina två Ni-MH-batterier inte har tillräckligt med effektstyrka efter laddning. Detta resulterar i mycket kort flygtid på ca 5 min med slowsticken.
Detta problem har börjat utspela sig under dom senaste veckorna och det blir bara värre och värre. Och igår visade laddaren att batteriet var färdigladdat och han just lufta innan motorn slocknade. Batteriet hade inte laddats någonting.
Laddaren jag har är en Graupner Ultramat 5 som kan ladda 4-7 och 8 cells batterier av typen Ni-Cd och Ni-MH. Den laddar med en effekt av 5000 mAh normalladdning på ca 50 minuter och snabbladdning på ca 20 minuter.
Vi provade att ladda ett batteri med Johans Swallov-laddare det som fanns kvar i batteriet att ladda. Gick betydligt snabbare och batteriet var varmt som vid fulladdat. Provade flyga och allt gick bra.
Misstänker att det är min laddare som börjar ge upp, ibland laddar den klart batterierna på ca 20 min ibland på över 1 timme, ibland fullt och ibland inte.

Skall se om man hittar en bättre laddare.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan sön jul 30, 2006 12:13 pm

Laddaren jag köpte http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30120&grpid=5018
fördel: man kan ladda från 12V eller från vägguttaget 220V

Versionen som funkar bara från 12V är 18 Euro billigare
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prod ... grpid=5018

Sabes samtliga laddare
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?showall=1&grpid=5018

Konstigt nog gick det 222 mAh i batteriet som din Graupner Ultramat 5 nyss hade laddat fullt. Det jag kan tänka mig är att din laddare är sönder eller att ditt bilbatteri är urladdat - men bilen gick ju att starta...
Tyckte också att du har onödigt långa och tunna kablar från laddaren till batteriet, har du bytt dessa kablar nyligen? Tror att det kan vara skäl att ha litet tjockare kablar när du laddar med 5Ah (5000 mAh)
Ev. kan ju dina kablar från laddare till batteri ha blivit varma och skadats under tidigare laddningar - då behöver du bara byta dessa kablar. Kanske värt att pröva på.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve sön aug 13, 2006 4:42 pm

Får konstatera att det var laddaren det var fel på. Min nya laddare fungerar perfekt. Upptäckte ganska nyligen att de batterier av NiMH-typ också är förbrukade. Laddaren förde över endast ca 80-150 mAh till batteriena och efter det indikerar den att batterierna är färdigladdade, det lilla som gick att ladda dit. Så dom är helt slut. I alla fall till Slowsticken, som inte riktigt orkar lyfta med den kraften.

Läste också i sändar-manualen att Ni-Cd batterier skall laddas ur en till två gånger i månaden, eller periodsvis, för att hålla topp kondition. Fick veta av en bekant i klubben att Ni-MH-batterier är utvecklingssteget efter Ni-Cd. Betyder det att Ni-MH också skall laddas ur emellanåt?? :?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan sön aug 13, 2006 9:00 pm

Testa med att "cykla" batterierna, dvs ladda i och ladda ur några gånger. Gör det lämpligen på 1C. Ställ in urladdningen på 0,9V per cell (ställ in på 5,4V med dina 6 cellsbatterier). 1C betyder att du ställer ur- och iladdningsströmmen till 650 mAh (0,65 Ah). Programmera laddaren till cycle D-C (discharge-carge) och ställ på t.ex. 5 gånger (då borde batteriet "motioneras" ordentligt i ca 10 timmar - hjälper inte det är de säkert slut.

Köper du nya batterier ska du satsa på 7 celler (8,4V) så får du mera kraft. Eller så ett par 2 cells Lipo-batterier (du får lättare flygplan och behöver inte så hög spänning). Varför köpa 2? En LiPo tar tyvärr en timme att ladda och det blir blir ju tråkigt på fältet om man efter en flygning måste ladda en hel timme. LiPon kan du dessutom ha färdigt laddade, spänningen sjunker inte nämnvärt, jag laddar själv mina Lipon hemma då jag flugit så är det bara att stoppa i planet och dra iväg nästa gång man flyger.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning