COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

LiPo-batterier

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

LiPo-batterier

Inläggav sundqvistjohan fre dec 09, 2005 7:21 pm

Hej på er!

Köpte ett 1600 mAh LiPo-batteri från Atala i somras (vid FM i Seinäjoki) har nog använt det ganska mycket i min Slowstick, Stratus-seglaren, min egen konverterade RC-Toka och min Microjet. På senare tid har jag haft problem med att få min Stratus att nå högre höjder och i söndags fick jag knappt styrfart på min Microjet med batteriet (för övrigt samma batteri som föll från Toka i somras, och som vi fick söka länge i gräset). Mitt nya Multiplex Li-Po-batteri (1500 mAh) som jag köpte samtidigt med min Microjet i höstas ger mycket högre varvtal (köpte det nya för att ha två större Li-Pon då jag ger mig ut för att flyga.

Nu undrar jag om någon har länkar till webbsidor eller egna erfarenheter av hur länge (eller hur många uppladdningar) ett LiPo-batteri tål. Borde ju egentligen föra flygdagbok för att kunna jämföra batterierna, men jag kan inte alls uppskatta hur många gånger jag använt batteriet.

Dessutom kan jag eventuellt ha förstört batteriet då jag även flygit med gasreglage som inte är designade för LiPo (dvs. de låter batteriet få för låg spänning, vilket lär vara ödesdigert för LiPo).

Tacksam för länkar eller fakta, för jag vill gärna att mina batterier ska hålla längre än några månader (ett 2000 mAh batteri kostar ju över 70 Euro).
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav svocko fre dec 09, 2005 10:17 pm

Hej!
Om jag inte har fel är väl det ett två cells packet. Jag undrar om det skulle ta sig om man skulle ladda en cell igången, vad jag har förstått så kan cellerna ta lite olika spänning. Om denn ena cellen då vid laddning lämmnar vid en lägre spänning så börjar den efter laddningen ta av den andra vilket leder till att hela packetets totala spänning sjunker?
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Går ju att pröva

Inläggav sundqvistjohan fre dec 09, 2005 10:23 pm

Det är ett tvåcellsbatteri ja, jag kan ju alltid pröva med en cell åt gången. Min laddare klarar 1–3 cells LiPo-batterier.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Är Ni-Cd bättre eller Ni-MH?

Inläggav Steve tis mar 14, 2006 6:57 pm

Hejsan

Har själv ett gammal Ni-Cd batteri på 9,6 V 750 mAh på 8 celler, som tyvärr inte går att använda mer pga att det har blivit förbrukat. Undrar just vilket som är bättre mellan LiPo-, NiCd- och NiMH-batterier? Fick hjälp av Johan med att hitta ett LiPo batteri på Atalas hemsida på 7,4 V och 1200 mAh, vilket skulle vara bra för min Tiger Moth, då jag nu har ett Ni-MH på 7,2 V på 650 mAh på 6 celler, men kan endast flyga ca 7 min. Skulle jag få ett på 1200 mAh så skulle jag flyga nästan dubbelt längre ungefär 14 min... Tycker 7 min är för kort flygningstid mellan laddningarna.

Behöver lite hjälp om bra tips på bra batterier, så man kan flyga längre, om möjligt.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

NiMh är bättre än NiCd - LiPo är bäst

Inläggav sundqvistjohan tis mar 14, 2006 11:28 pm

NiMh är utvecklingssteget efter NiCd, dvs. Nickel-metallhybridbatterierna väger mindre än ett motsvarande Nickel-kadmium batteri. LiPo-batterierna är väl tillsvidare de bästa (lättast i förhållande till effekt), men de kräver specialladdare (de billigaste laddarna i 40 euros klassen). Laddaren kopplar man till 12 V acku (t.ex. bilackun).

LiPo batterierna har kommit till tack vare utvecklingen av mobiltelefonbatterier och en cell har spänningen 3,7 Volt.
Gäller att skaffa en laddare som klarar 1–3 celler så att du kan ladda trecellspack (11,1 V) om du någongång skaffar kraftigare elflygplan (två celler ger som sagt 7,4V).

Om man använder LiPo måste man se till att spänningen i batteriet inte blir för låg. Bäst är att använda ett LiPo-anpassat fartreglage som stänger av motorn innan strömmen är för låg.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning