Hej på er!
Köpte ett 1600 mAh LiPo-batteri från Atala i somras (vid FM i Seinäjoki) har nog använt det ganska mycket i min Slowstick, Stratus-seglaren, min egen konverterade RC-Toka och min Microjet. På senare tid har jag haft problem med att få min Stratus att nå högre höjder och i söndags fick jag knappt styrfart på min Microjet med batteriet (för övrigt samma batteri som föll från Toka i somras, och som vi fick söka länge i gräset). Mitt nya Multiplex Li-Po-batteri (1500 mAh) som jag köpte samtidigt med min Microjet i höstas ger mycket högre varvtal (köpte det nya för att ha två större Li-Pon då jag ger mig ut för att flyga.
Nu undrar jag om någon har länkar till webbsidor eller egna erfarenheter av hur länge (eller hur många uppladdningar) ett LiPo-batteri tål. Borde ju egentligen föra flygdagbok för att kunna jämföra batterierna, men jag kan inte alls uppskatta hur många gånger jag använt batteriet.
Dessutom kan jag eventuellt ha förstört batteriet då jag även flygit med gasreglage som inte är designade för LiPo (dvs. de låter batteriet få för låg spänning, vilket lär vara ödesdigert för LiPo).
Tacksam för länkar eller fakta, för jag vill gärna att mina batterier ska hålla längre än några månader (ett 2000 mAh batteri kostar ju över 70 Euro).