COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Kameror

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Kameror

Inläggav sundqvistjohan mån mar 27, 2006 9:13 pm

Gjorde på skoj en sökning på digikameror på http://www.vertaa.fi och ordnade kamerorna enligt vikt. Lättaste kameran var 94 gram, och den viktökningen klarar nog inte en Slowstick. Lättaste videokameran 145 g. Så det är nog trådlös sändning från liten kamera till mottagare på marken som gäller.

Kollade också vad det hela kostar

http://www.blackwidowav.com/
Kameran väger ca 13 gram.

Kamera: ca 160–200 $
Sändare mottagare inklusive antenn: 299 $
+ något att lagra filmen på med egen strömkälla (digital videokamera eller laptop)

500 $ ungefär utan lagringsmedium. Sedan finns det diverse godsaker att bygga ut med (videoglasögon så att man kan flyga modellen "från pilotplats", fältmonitor etc...) Synd att det är svårt att få sponsorer till RC-flyg :-)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Filma en formationsflygning med småa plan

Inläggav Steve mån mar 27, 2006 9:26 pm

Kameran på Per-Eriks trainer måste vara ganska bra fastsatt. Vore inte så roligt om den föll av planet. :wink: Måste väl "tåla" en hel del småa G-krafter, fast man gör försiktiga svängar...

Hmm, man skulle kanske prova med att sätta en mini-kamera på Tiger Moth, om man skulle våga sig på experimentet sen i sommar. Tycker själv att man kan behärska planet väldigt bra nu. 13 gram borde inte vara några problem, men över 50 börjar gränsen tror jag...
Synd bara att den utrustningen är så dyr.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Martin tis mar 28, 2006 7:05 pm

Går noo

Slowstick klarar allt :D i alla fall en Canon A70 på 340gram

Bild
Martin

Häftigt

Inläggav sundqvistjohan tis mar 28, 2006 10:11 pm

Tänk vad ändå Slowstickens vinge håller för - men borstlös motor och trecells lipo, då hänger nog inte Steves Tiger Moth med i svängarna om han ska flyga efter :-)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Tungt lastad?

Inläggav Steve ons mar 29, 2006 4:51 pm

Dendär Slow Sticken ser nästan lite tungt lastad ut med kameran på. :wink:
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve ons sep 20, 2006 7:33 pm

Hittade via google.com en sida med diverse filmningar från ovan med bl.a. Slowstick och Tiger Moth. :D
Önskar bara att man själv hade en sådan utrustning till inspelningar och redigeringar, men det lär väl kosta en hel del.

Man ser vad givande RC har att erbjuda. Mycket fina vyer man kan få.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... D%26sa%3DG
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve fre mar 09, 2007 6:42 pm

Har fått stor lust att prova på att montera en mikrokamera i passande format till Slowsticken i sommar och se de flygningar man tar sig ann.
Lär vara att utrustningen och tillbehör lär kosta en del... Får besöka Gigantti eller Tekniset och se vad de har att erbjuda... borde skaffa utrustning av bra kvalitee så bilderna blir fina och bra. Vore inte så roligt om man "råkar" krasha, eller att hela kamerautrustningen lossnar... återstår att se...

Tänkte visa två korta filmer, filmade från Slowstickar:

http://www.youtube.com/watch?v=NTVoiE1d ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=cZpfPeK6 ... ed&search=
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Re: Kameror

Inläggav Blanco ons jul 14, 2010 4:40 pm

Vad har ni nu prövat för inspelningsmedium? Jag köpte just en RCA till USB dongel som är väldigt praktisk om man vill spela in analog video från vad som helst på datorn (laptop). Det finns ett gratisprogram som heter Vitamin D som egentligen är avsett för övervakningskameror, men med det kan man enkelt spela in video och med Windows Movie Maker kan man ju editera om man inte har bättre.

Vad har ni förresten fått för räckvidd som högst med era trådlösa kameror? Har själv en övervakningskamera som bara sänder 80m längs marken vid fri sikt.
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan ons jul 14, 2010 11:16 pm

Mitt Fat Shark FPV-system har nog minst 500 m räckvidd. Har inte testat att flyga så mycket längre bort än det.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Blanco tor jul 15, 2010 10:25 am

Wow, det låter ju nästan otroligt bra. Jag hade inte trott att man skulle få så lång räckvidd utan en "directional" antenn typ parabol eller burk med en sändare som ger tillåten effekt. Kanske man får använda högre effekt på någon slags sändare om man skaffar amatörradiolicens? Var det så att du har extra hög effekt på din Fat Shark?
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan tor jul 15, 2010 1:20 pm

På fast (icke hoppande) 2,4 GHz-frekvens får man sända med 10 mW. Men jag har den gamla sändaren kvar och använder den. Ids inte skriva på ett forum vad den har för effekt :D
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve ons jul 21, 2010 11:46 pm

sundqvistjohan skrev:På fast (icke hoppande) 2,4 GHz-frekvens får man sända med 10 mW. Men jag har den gamla sändaren kvar och använder den. Ids inte skriva på ett forum vad den har för effekt :D

"Gamla" analoga 35 MHz-sändare för RC-flyg, den frekvens som används flitigt ännu idag, är effekten på 100 mW. :)

Men min bilsändare sänder på nästan 400 mW, eftersom radiovägorna går "längs med marken" och har "högre motstånd" och kan stöta på mera motstånd i färdriktiningen eller störningar runt om kring. För flygen så färdas radiovägorna lätt i luft och ibland mycket långt.

Visst kan man öka effekten för att få längre räckvidd men var beredd på att batteriförbrukningen ökar avsevärt.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Blanco tor jul 22, 2010 8:25 am

Jag beställde just XBee moduler (små radior som passar Arduino mikrokontrollers med tillhörande shield) från Sparkfun. De sänder med 60mW och dom lovar ca. 1500m:s räckvidd i siktlinje. Jag skulle vilja styra min AeroQuad http://aeroquad.com/content.php som jag håller på att bygga från min dator eller Arduino mikrokontroller. Jag måste nog testa först med en helt vanlig RC-sändare men de är så dyra...kanske jag kan låna en av någon sedan. Det kan hända att man kunde skicka video över XBee också samtidigt.

För längre räckvidd har Sparkfun XBee sändare upp till 1W (ställbar), de lovar en räckvidd på 40miles (>60km)! Vill man ha ännu längre räckvidd (så gott som obegränsad) får man gå över till GSM, GPRS eller 3G, varav endast 3G är tillräckligt snabb för att skicka video samtidigt. Jag läste också någonting om satellitkommunikation men jag vet inte om det är möjligt (troligtvis möjligt men mycket, mycket kostsamt).
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav Steve tor jul 22, 2010 11:47 pm

Blanco skrev:Jag måste nog testa först med en helt vanlig RC-sändare men de är så dyra...kanske jag kan låna en av någon sedan.

Har en Futaba 4-kanalig RC-sändare som sänder analogt på 35 MHz som du kan få låna...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Blanco fre jul 23, 2010 7:43 am

Har en Futaba 4-kanalig RC-sändare som sänder analogt på 35 MHz som du kan få låna...

Tack för erbjudandet! :) Jag skall se vad jag behöver sen, måste ännu beställa motorer, propellrar och acku. Jag behöver en mottagare också...måste forska i hur kompatibla de är med varandra. Vi måst annars fara ut å flyga nån dag och testa nå sensorer och dataloggning bara jag får stuff på posten. Hur hårt får det blåsa i m/s för olika flygplanstyper?
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Nästa

Återgå till Teknisk Utrustning