COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Höjd- och hastighetsmätare...

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Höjd- och hastighetsmätare...

Inläggav Steve tis jul 22, 2008 4:59 pm

Hej

Har sett att det finns att köpa en digital "klocka" som är fast på ett armband på armen.
Men denna klocka kan dock dels visa: tiden, höjd (man befinner sig på), luft-tryck (i kPa), kurs, m.m.
Någon som vet om man kan köpa sådana "klockor" på teknikaffärer? Dom är ganska sällsynta skulle jag tro...

Alternativ är också att köpa en pryl som liknar en bil-GPS som visar fart, höjd, kurs, m.m.

Jag tänker mig dock något i stil med denna:

http://www.youtube.com/watch?v=dk0clqGbn3w

Någon som har använt en sådan och kan berätta lite hur dom är? Kan man använda dom i passagerarflyg t.ex. att se aktuell flyghöjd som passagerare.. m.m....?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Re: Höjd- och hastighetsmätare...

Inläggav Steve tis jul 22, 2008 5:15 pm

Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tis jul 22, 2008 9:57 pm

Har ingen aning om vem som säljer klockorna, men jag testade min GPS i planet från Kroatien (juni 2008).
Trots att jag satt mitt i planet (vid den stol som är mot gången av tre stolar) hade GPS:en kontakt med satelliterna. Jag kunde avläsa flyghöjden i realtid, hastigheten (maxhastighet sparas) och position. Högsta hastigheten var en bit över 900 km/h (jag tippar på att vi hade medvind) och höjden var kring 11000 meter.

Någon höjdkurva är inte möjlig att få ut ur min GPS, man ser höjden i realtid men data sparas inte.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve fre aug 08, 2008 6:12 pm

Häftig att kunna avläsa flygfärden från en färd-GPS. :D

Vid semestern i Sverige besökte jag en klockaffär Ur & Pen och lyckades hitta en armbandsklocka som visar höjd, lufttryck och tiden. Någon kursmätning hittade jag inte som visar aktuell kurs man färdas i.
Exempel är Casios sportklockor av lite dyrare pris. Dock är höjdmätningen beroende av lufttrycket.
Så höjdmätaren visar fel om man åker i passagerarflyg då man är i en tryck-cabin, men utan tryck-cabin i mindre flyg, visar den rätt. Felvisning +/- 300 fot (100 m) ibland.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Blanco tis jul 13, 2010 1:55 pm

Det finns åtminstone tre sätt att mäta höjden: GPS, trycksensor eller radar (kolla altimeter på Wikipedia). GPS kastar vanligtvis med minst 2m och eftersom joden inte är rund utan en geoid har GP-Systemet en algoritm som räknar ut den verkliga höjden ovan havet. Min GPS enhet som jag just fick från http://www.sparkfun.com kan mäta och räkna precis vad jag vill (maxhöjd, gränser, loggande osv.) eftersom jag kan programmera den. Loggad data kan sedan läsas med Google Earth (även höjd!) eller alternativt live i Google Earth men det är svårare.

Klockan du pratade om har antagligen en kompassenhet för att ge kursen eller norr. Jag har en sådan också (även från Sparkfun) om någon behöver. Den uppdaterar riktningen med 20Hz och en grads noggrannhet.

Tiden får man ju btw också från en GPS med en hundradels sekunds noggrannhet.

För höjder under 6m använder jag ultraljudsmätning med sonar för att automatisera start, landning och undvikande av kollision för min planerade drönare (robothelikopter).

-Blanco
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav Steve tis jul 13, 2010 7:52 pm

Hej Blanco

Hade tidigare planer på att sätta fast klockan i planet och då kunna mäta ungefärlig cruise-höjd. Men man kanske skall installera en mera exakt och bättre höjd- och fartmätare...

Kollade för en tid sedan höjden vid Öjberget och digitala värdet på klockan visade ca 600 fot (ca 200 meter) över havet, (felmarginal på +/- 50 meter).
Då Öjberget sägs vara ca 55 meter högt låter det mest troligt att det är en ungefärlig gissning eller då ha blivit mätt nere ifrån marken vid liftstugan.
I alla fall känns det som att man är betydligt högre upp än 55 meter då man befinner sig på toppen och blickar nedåt...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Blanco ons jul 14, 2010 7:41 am

Låter som klockan kastar rätt så mycket. Vi kan ju prova flyga omkring med mitt GPS-chip nån dag om du vill, men först måste jag implementera dataloggning eller trådlös överföring av GPS data.

Jee, jag fick min sonar att fungera igår kväll. Den mäter avstånd på 6tum-6,45m med minst en tums noggrannhet.
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Återgå till Teknisk Utrustning