COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Helikoptersändare?

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Helikoptersändare?

Inläggav sundqvistjohan tor jul 31, 2008 6:33 pm

Min hangar utökas i rasande takt. Nu blev jag plötsligt ägare till en Kyosho Caliber 30.
Sändare (Multiplex Cockpit MM, 7 kanaler, programmerbar med 9 modellminnen, helikopter- och flygplansprogram), mottagare, servon, gyro m.m. medföljde.

Nu undrar jag, Sven-Håkan, tycker du jag ska försöka lära mig denna 7-kanalsradio (med annan spakkänsla) eller klarar jag mig med min Hitec Optic 6 som jag är van vid. Ett alternativ är att jag försöker sälja Multiplexen med mottagare, laddare och ackar och köper en ny Hitec 8-kanals mottagare. (Försöker i så fall sälja radion på huuto.net eller lennokit.fi).

Multiplexen saknar dessutom "raster" på pitch-spaken, men de delarna finns kanske i fältboxen som kom med.
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Helikoptersändare?

Inläggav svocko fre aug 01, 2008 10:07 pm

Hej Johan! Jag har ju ställt in denna helikopter åt den förra ägaren och komm alldrig ricktigt in i menyerna på Multiplexen. Tror nog du klarar dig med din Hitech som ju har ganska bra 5 punktiga pitch och trottel kurvor. Tror nog Multiplexen är mera en flygradio än heli radio. Multiplexen går att bygga ut med "moduler" som finns att köpa till den, men jag kan inte tro att det skall lönas? Angående rastret på trottelspaken så brukar man inte ha det på heliradior, man använder spaken mycket mera än när man flyger flygplan? Vi borde träffas hos mig över en kopp kaffe någon kväll och gå igenom lite heli teori och radion :D Men mycker upptagen i helgen med min systers bröllop.
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav sundqvistjohan fre aug 01, 2008 10:31 pm

Tack för svaret!

Då tror jag att jag säljer Multiplexen och avsätter en minnesplats i min Optic 6 för helikoptern. Det skulle nog vara bra att gå igenom litet teori - trottel- och pitch-kurvor säger mig inte så mycket. Jag vet överhuvudtaget inte hur förgasaren och pitchen ska hänga ihop (om de ska det).
Rastret på trottelspaken har jag vant mig vid, både med flygplan och när jag flyger helikopter i min simulator. I början var vänster spak ganska passiv vid flygplansflygandet, men efter att jag började hovra med planen har vänsterspaken i alla riktningar blivit lika mycket använd som högerspaken.
Ha det så bra på din systers bröllop, jag har heller ingen brådska med helikoptern. Har hur roligt som helst med Cuben, Yaken och EasyStar med videoglasögonen just nu. I början vågade jag ju inte flyga själv med glasögonen, men när jag prövade för ett par dagar sedan på flygfältet märkte jag att det är hur lätt som helst att orientera sig där. Vägarna, ladan och startbanan är tydliga kännetecken och jag landade t.o.m. med glasögonen på en gång.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan tor aug 07, 2008 7:55 pm

Det gick snabbt att sälja Multiplexen, en från Esbo köpte sändaren och mottagaren till sin 15-åriga son som skulle börja med RC-flyg (en EasyStar). Jag gav några råd angående Easystar och så har jag beställt en Hitec-mottagare till helikoptern.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning