Den nya skidkonstruktionen enligt Hasse Högbäck fungerade bra och på Näset hade snön smultit så där var inga djupa spår mera, perfekt mjuk blöt snö att landa på. Jag hann flyga drygt två minuter innan ena hjulaxelns mutter vibrerade loss och skidan började peka rakt uppåt. Den bromsande skidan gjorde att planet skevade ganska kraftigt - så jag var tvungen att ta ner modellen efter bara 3 min. Landningen gick bra! Ska sätta låsmuttrar på hjulaxeln innan nästa flygning.
Perre tippade på 80 km/h, själv gissade jag på drygt 100 km/h och vi var nog något förvånade när vi läste av resultatet:
Maxhastighet 157 km/h (drog på i medvind, vindhastighet ca 6m/s) topphastigheten i vindstilla borde då vara drygt 135 km/h.
3 min 11 sekunder med planet i rörelse, under den tiden förflyttade sig planet 4,1 km
Medelhastighet (inklusive sträckan planet rörde sig på marken) 77,2 km/h
Planet är en Black Horse Sukhoi SU 31 http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitprofile.cfm?kit_id=3434
Motorn en Super Tigre G2300 (1.41 eller 23cc)
Propeller: Master Airscrew 16x8 (mjuk och flexar grymt) en träpropeller eller APC skulle väl ge ännu mera fart. Ska beställa bättre propeller och testa igen.