COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

GPS-navigator i Sukhoien

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

GPS-navigator i Sukhoien

Inläggav sundqvistjohan sön mar 11, 2007 2:26 pm

Så har jag då prövat ta upp en GPS-navigator i min Sukhoi (Garmin Nüvi 300) Kabinen på Sukhoien ligger mycket längre bak än tyngdpunkten så jag valde att sätta fast navigatorn utanpå flygkroppen ovanför tyngdpunkten.

Den nya skidkonstruktionen enligt Hasse Högbäck fungerade bra och på Näset hade snön smultit så där var inga djupa spår mera, perfekt mjuk blöt snö att landa på. Jag hann flyga drygt två minuter innan ena hjulaxelns mutter vibrerade loss och skidan började peka rakt uppåt. Den bromsande skidan gjorde att planet skevade ganska kraftigt - så jag var tvungen att ta ner modellen efter bara 3 min. Landningen gick bra! Ska sätta låsmuttrar på hjulaxeln innan nästa flygning.

Perre tippade på 80 km/h, själv gissade jag på drygt 100 km/h och vi var nog något förvånade när vi läste av resultatet:

Maxhastighet 157 km/h (drog på i medvind, vindhastighet ca 6m/s) topphastigheten i vindstilla borde då vara drygt 135 km/h.

3 min 11 sekunder med planet i rörelse, under den tiden förflyttade sig planet 4,1 km

Medelhastighet (inklusive sträckan planet rörde sig på marken) 77,2 km/h

Planet är en Black Horse Sukhoi SU 31 http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitprofile.cfm?kit_id=3434
Motorn en Super Tigre G2300 (1.41 eller 23cc)
Propeller: Master Airscrew 16x8 (mjuk och flexar grymt) en träpropeller eller APC skulle väl ge ännu mera fart. Ska beställa bättre propeller och testa igen.
Bild
Senast redigerad av sundqvistjohan sön mar 11, 2007 2:56 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik sön mar 11, 2007 2:53 pm

Jo, det var kul att se Sukhoien idag. Landningarna blev ju hur bra som helst, trots konstrande skidfästen/hjulaxlar. Jepp, på med en APC och försök igen, nån kilometer/h till skall väl nog vara möjligt. Synd att man inte har sin egen Sukhoi i skick, annars hade vi flugit ikapp idag!
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan sön mar 11, 2007 3:10 pm

En sak som slår mig nu är att jag helt glömde bort att göra räckviddstest med GPS-navigatorn påslagen. Har visserligen fått svar tidigare på ett forum att en GPS inte stör mottagaren men jag borde väl ha testat själv innan jag tog upp modellen.
Det funkade ju bra i alla fall, men det är kanske inte på detta sätt man ska testa ny elektronik i sitt plan.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: GPS-navigator i Sukhoien

Inläggav Blanco ons jul 14, 2010 4:31 pm

Vad väger din GPS i förhållande till planet? Kanske du skulle behöva en betydligt lättare för att få någon km/h till... :D
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Re: GPS-navigator i Sukhoien

Inläggav sundqvistjohan ons jul 14, 2010 11:18 pm

Sukhoien är såld, den vägde ca 5½ kg, så vikten var nog inget problem - men en aning luftmotstånd blev det nog med GPS:en utanpå planet.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning