COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Följ med i mitt eller Perres flygplan

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Följ med i mitt eller Perres flygplan

Inläggav sundqvistjohan tor okt 25, 2007 3:06 pm

Snart kan ni följa med i något av mina eller Perres flygplan.
Bara att sätta på sig videoglasögonen se utsikten från planet. Jag har idag beställt ett trådlöst videosystem för RC-bruk med tillhörande mottagare inbyggd i videoglasögon.
Bild

Kameran är monterad på två servon och man kan alltså vända och vrida på kameran uppe i luften.
Videosignalens räckvidd är ca 1,5 km (kameran i planet sänder på 2.4GHz med 500mW effekt. 10 ggr högre uteffekt än många andra system som behöver speciella jordplaneantenner).

Kommer nog inte att våga flyga något av de större planen med glasögonen på (för farligt) men en åskådare kan ju ha på sig glasögonen och följa med i planet :D

Beställde härifrån:
http://www.gowiththeshark.com/RCV922_Av ... 500mW.html
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan mån nov 05, 2007 10:11 pm

Fick hem mitt Fat Shark videosystem idag.

Det kan nog ta ett tag innan jag får ut några flygfilmer på nätet och kan skriva en recension, men jag testade kameran och glasögonen inne idag och allt funkar. Har på känn att man måste sitta då man flyger, annars kan man nog ramla omkull :-D

Jesper hittade snabbt användningsmöjlighet för glasögonen: AV-signal från Play Station till sändaren så har man trådlös "stor" virtuell skärm till sina spel :-)

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve tor nov 08, 2007 5:29 pm

Ser verkligen häftigt ut. :D

Hurudan är bildkvalitén i videoglasögonen när man har dom anslutna till t.ex. spelkonsolen? Är det i stort sätt samma kvalité som när man spelar ett TV-spel då man tittar på TV-skärmen eller finns det skillnader? Går det att ställa in ljusstyrka och kontrast också via glasögonen från det perspektiv man ser det, typ som en LCD-skärm?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tor nov 08, 2007 10:01 pm

Steve skrev:Hurudan är bildkvalitén i videoglasögonen när man har dom anslutna till t.ex. spelkonsolen? Är det i stort sätt samma kvalité som när man spelar ett TV-spel då man tittar på TV-skärmen eller finns det skillnader? Går det att ställa in ljusstyrka och kontrast också via glasögonen från det perspektiv man ser det, typ som en LCD-skärm?

Inte som en HD-TV men helt hyfsat som en vanlig "bildrörs-TV". Men det känns mycket häftigare med glasögonen på. Det är VGA bildrör med 640 X 480 resolution (alltså samma upplösning som filmerna vi gjort med Perres digikamera).
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Följ med i mitt eller Perres flygplan

Inläggav sundqvistjohan lör jul 12, 2008 12:21 am

EasyStar har ju premiärflugit både med och utan kamera, och idag då jag kom hem från husbilssemster hämtade jag ut mina videoglasögon från posten (hade skickat dem till Kina på garantireparation).
Fick systemet uppgraderat och en ny 10mW sändare - men istället för att löda om sladdarna från kameran till den nya sändaren prövade jag med den gamla 500mW sändaren - och det fungerade trots att de nya glasögonen inte skulle vara kompatibla med den gamla sändaren.

Så nu lär jag ha bra räckvidd, 50 gånger högre effekt än vad som är tillåtet i EU. Jag tror jag ska testflyga systemet på Söderfjärden istället för Vasa flygfält. Vill ju inte störa ut något på flygfältet - videosystemet sänder på 2,4GHz vilket är samma frekvens som V-lan, bluetooth och annan digital trådlös överföring.

Ett problem dock - jag hade ju tänkt använda samma batteri till båda mottagarna (flygmottagaren och kameramottagaren), men vid test idag visade det sig att endast en mottagare fungerade i gången när jag överförde ström från den ena mottagaren till den andra. Hade klippt bort signalkabeln och kvar fanns enbart en + och en - kabel mellan de båda mottagarna. Ändå fungerar bara den ena eller den andra, inte båda samtidigt.
Får göra nytt försök i morgon, får jag det inte att fungera då blir det litet extra vikt i EasyStar, dvs. ett separat mottagarbatteri som styr kameraservona.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve sön jul 20, 2008 8:58 pm

Har funderat på en sak... man kanske kunde sammankoppla två sändare med varandra med trainerkabel, så att eleven får flyga ett plan där kameran är ansluten till planet. Eleven får då hela tiden flyga med glasögonen på och se vyn "uppe ifrån" flygplanets vy-perspektiv. Skulle då eleven "orientera bort sig" eller någon annat inträffa så att t.ex. bilden förvinner, så kan läraren lugnt ta över och landa säkert. Eftersom vyn blir en annan uppe vid planet kanske det känns lite "vingligt" första gångerna att flyga "onboard the airplane"....Något man kanske kuna prova i klubben....?

Är detta möjligt...? Är ganska ny med sådant här.... kanske går....
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan sön jul 20, 2008 11:00 pm

Tack för tipset Steve, har varit sugen att pröva köra planet med glasögonen på själv men inte vågat ännu. Nu kan jag ju ha Perre kopplad med trainerkabel och så får han "rädda mig" om jag kommer ur kurs eller för långt bort. Det går alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Blanco tis jul 13, 2010 2:38 pm

Wow! Den här kamerahajen vill jag pröva! Nog har du väl kvar den Johan? Nog fungerar den väl ännu? Jag är bara tekniskt intresserad av den, behöver inte provflyga...

Meddela om jag kan få ta en snabbtitt på den. :D

H.
Thomas
0503088744
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav Steve tis jul 13, 2010 7:59 pm

Blanco skrev:Wow! Den här kamerahajen vill jag pröva! Nog har du väl kvar den Johan? Nog fungerar den väl ännu? Jag är bara tekniskt intresserad av den, behöver inte provflyga...

Meddela om jag kan få ta en snabbtitt på den. :D

H.
Thomas
0503088744

Har provat den ute på Vasa flygplats för två sommrar sedan och känslan är obeskrivlig. Det känns som om man flyger utan kontakt med marken.
Det är bäst att personen som provar glasögonen sitter ned så att man inte ramlar. Får man svindel eller börjar må dåligt av att med stor kännslighet befinna sig "i luften" är det bara att ta av sig glasögonen, men en viss varning utfärdas till kännsliga personer, om man inte är van att åka berg och dal-bana... :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve tis jul 13, 2010 8:03 pm

Provade till och med att styra planet helt själv med glasögonen. Det gick bra, men vete tusan om jag hade klarat av att landa... :) Berodde på att piloten körde med stora roderutslag... :wink:
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan ons jul 14, 2010 11:28 pm

Hej!

Visst går det bra, ska försöka flyga i morgon den 15 juli på morgonen. Skickar ett SMS om vi åker till Söderfjärden på morgonen (det beror på om det blåser eller om det är lugnt).

Johan
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Blanco tor jul 15, 2010 10:29 am

Tack för SMS:et, tyvärr jobbar jag till ca kl.16 varje vardag ända till 4.8. Skicka på nytt om du far ut igen något veckoslut eller någon kväll. :)
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan tor jul 15, 2010 1:17 pm

Ska göra det, det var alldeles fantastiskt väder idag och Perre bogserade upp min seglare 4 gånger. Sista flygningen kopplade jag loss mig på 387 meters höjd. Ska redigera videomaterialet och lägga upp på Youtube. Det tar ganska lång tid då GoPro-kameran filmar i HD. Flög inte med Easy Star och Fat Shark FPV-systemet alls idag, det var så roligt med segelbogsering.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning