COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Cycling av batterier "motionering".... förbryllad

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Cycling av batterier "motionering".... förbryllad

Inläggav Steve sön jan 13, 2008 7:21 pm

Hej

Brukar med jämna mellanrum motionera mina NiMH och NiCd-batterier under perioderna då jag inte använder dom i sändaren och annan elektronisk utrustning.
Då jag laddar batterierna och då dom är i toppkondition ex.

I 2000 mAh batterier får jag i ca 1800 mAh då allt fungerar som det skall.
Men ibland då jag motionerar dom (laddar i och ur) får jag i ex.

50, 500, 1200, 100 mAh som exempel. Med andra ord kapaciteten "hoppar" kraftigt upp och ner fast batterierna har samma kapacitet och programerar laddaren rätt enligt max ur-laddning och inte för hög effekt i i-laddningen.

Mina Varta batterier har denna konstiga "attityd" och dom är ca 1,5 år gamla.... jag börjar tro att dom är förbrukade och att Varta inte är så bra märke som det sägs...
Mina NiCd-batterier av märket Graupner som är ca 2,5 år och är i toppskick bara man motionerar dom lite nu som då....

Men laddningsbara batterier verkar ha "ojämn" kapacitet om man jämför med icke laddningsbara (får ej laddas) som är mera "stabila" i sin kapacitet... :?:
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve tis jan 15, 2008 6:10 pm

Har kommit på en lösning till ett av problemen....

Orsaken till varför laddaren inte laddar batterierna till dess fulla kapacitet (antal mAh), är att när man inte har använt batterierna en tid, så skall man aldrig motionera (i- och ur-laddning) börja med att ladda ur. Eftersom då riskerar man att ladda ur batterierna för lågt och laddaren känner inte av den nedersta gränsen och drar ur dom för lågt "kommer inte upp ur gropen", vilket betyder att batterierna förstörs och konstiga laddningsresultat.

Börja med att ladda batterierna fullt först. Om man har en digital laddare så slår den av laddningen automatiskt då den känner av att batterierna är fulladade. Sedan kan man ladda i och ur (OBS när det behövs) och batterierna borde då nå sin fulla kapacitet (i mAh). :thumbsup
Fungerade för mig. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Återgå till Teknisk Utrustning