COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Batterier till sändare

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Batterier till sändare

Inläggav Steve mån jul 10, 2006 4:34 pm

Hejsan!

Funderar lite på dethär med olika batterier till sändaren. Vad rekommenderar ni andra för märke?
Finns det något speciellt "igenkännetecken" på batterier som är laddningsbara annat än rechargeable? Visst är laddningsbara batterier ofta på 1,2 V och icke laddningsbara på 1,5 V?
I manualen står det att det skall vara 9.6 V Ni-Cd eller 12 V alkaline batteri. :| Jag brukar använda "vanliga fingerbatterier" av storlek AA, så antar att det som står i manualen är lämpad för bruk i USA...

Hur länge behöver man ladda batterier till sändaren tills dom är färdigladdade. Själv laddar jag ca 7-9 timmar per gång.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Re: Batterier till sändare

Inläggav sundqvistjohan mån jul 10, 2006 8:35 pm

Steve skrev:Hejsan!
- Vad rekommenderar ni andra för märke?
- Finns det något speciellt "igenkännetecken" på batterier som är laddningsbara annat än rechargeable? Visst är laddningsbara batterier ofta på 1,2 V och icke laddningsbara på 1,5 V?
- I manualen står det att det skall vara 9.6 V Ni-Cd eller 12 V alkaline batteri. :| Jag brukar använda "vanliga fingerbatterier" av storlek AA, så antar att det som står i manualen är lämpad för bruk i USA...
- Hur länge behöver man ladda batterier till sändaren tills dom är färdigladdade. Själv laddar jag ca 7-9 timmar per gång.

Kanske borde vänta till Sven-Håkan kan svara på detta, men han får ju rätta om jag skrivit några riktiga "grodor".

Märke: Sanyo-celler rekommenderas åtminstone på http://www.svensktmodellflyg.se, och då du tydligen ska ha åtta lösa AA-storlek i din sändare går det väl bra med vilket märke som helst (t.ex. Varta)

-Kännetecken: Vad jag förstått är det just recharchargeable och att de är 1,2 V NiCd eller NiMh. Icke laddningsbara är 1,5 V t.ex. då alkaliska (Alkaline)

- det som står i manualen är nog lämpat för Finland. Om du har 8 laddningsbara AA batterier blir de ju då de är seriekopplade 8x1,2V = 9,6V har du åtta alkaliska (icke laddbara) batterier blir det 8x1,5V = 12V.

- Hur länge ska man ladda (här är jag ute på hal is, men såhär har jag förstått det):
Min väggladdare har TX (sändaren) en output på 55 mAh. Eftersom jag nu har ett sändarbatteri (8-celler, precis som din sändare) på 600 mAh antar jag att tiden är 600/55 = 10,91 h eller ungefär 11 timmar om sändaren är urladdad.
Jag ska skaffa ett sändarbatteri på 2500 mAh, för att ladda det skulle det behövas 2500/55 = 45,5 h (eller nästan två hela dygn) för att ladda sändaren. Därför har jag köpt en computer-laddare som snabbare kan ladda mina sändar-, mottagar- och lipobatterier.

Tror alltså att du ska göra så här: kolla mAh-talet på dina sändarbatterier. Kolla din väggladdare "output TX". Dividera batteriernas mAh med laddarens "output TX" så borde du ha antalet timmar du ska ladda.

PS. Trots att det står i manualen att de laddningsbara ska vara NiCd går det lika bra med NiMh med din laddare.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve mån jul 10, 2006 8:53 pm

sundqvistjohan skrev:
Märke: Sanyo-celler rekommenderas åtminstone på http://www.svensktmodellflyg.se, och då du tydligen ska ha åtta lösa AA-storlek i din sändare går det väl bra med vilket märke som helst (t.ex. Varta)

Tror alltså att du ska göra så här: kolla mAh-talet på dina sändarbatterier. Kolla din väggladdare "output TX". Dividera batteriernas mAh med laddarens "output TX" så borde du ha antalet timmar du ska ladda.

PS. Trots att det står i manualen att de laddningsbara ska vara NiCd går det lika bra med NiMh med din laddare.

Ok, tänkte bara ifall så att man inte köper något dåligt märke, där man bara kan använda batterierna i några dagar tills laddning eller byte, sedan då det blir aktuellt. Har sett några bättre märken som jag ej minns namnet på. Varta är en av de bättre dock ej Pirkka.

Ok skall kolla sändarbatteriernas mAh samt laddarens output. Använder just nu laddningsbara på 1, 2 V x 8 på 800 mAh. Jag brukar ladda dom över natten ca 9 timmar, när jag sedan knäpper på sändaren följande dag visar den ca 11,3 V. Så det duger gott och väl. Om jag flyger t.ex. nästan varje kväll brukar jag få ladda ca varannan vecka.

PS är inte dags för batteribyte än men tänkte höra mig för så man vet lite sen när det blir aktuellt. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan lör jul 15, 2006 9:08 am

Tror inte att det blir aktuellt med batteribyte på länge. T.ex. Varta påstår i sin reklam att deras NiMh-batterier klarar 1000 uppladdningar. Om du laddar varannan vecka borde du ju kunna använda dina batterier i 2000 veckor. På ett år går 52 veckor, vilket betyder att dina batterier är slut om drygt 38 år :-)
Skämt åsido, det rekommenderas att man laddar sin sändare inför varje flygning. Själv laddar jag sändaren över natten varje gång jag vet att jag ska ut till fältet. Ibland glömmer jag och flyger i alla fall, men har sändaren "vilat", t.ex. en vecka, utan att bli laddad kan spänningen falla mycket snabbt sedan när man använder sändaren. Speciellt NiCd-batterier laddar ur sig själv med tiden trots att man inte använder sändaren.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve ons jul 19, 2006 9:38 pm

Jag ska skaffa ett sändarbatteri på 2500 mAh, för att ladda det skulle det behövas 2500/55 = 45,5 h (eller nästan två hela dygn) för att ladda sändaren. Därför har jag köpt en computer-laddare som snabbare kan ladda mina sändar-, mottagar- och lipobatterier.

Är mAh antalet (2500) utmätt för hela batteriets kapacitet eller för en cell/batteri åt gången? Räknade ut att batterierna jag använder har en total mAh på ca 6400 mAh. Då ett batteri är på 800 mAh/st och totalt 8 st i sändaren. Vilket betyder i detta fall att dom skall laddas 3 ggr längre tid än 2500 mAh sändarbatterier :o eller är det jag som har missat någon detalj riktigt ordentligt...? :|
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko ons jul 19, 2006 9:52 pm

Det är på detta viset att eftersom man seriekopplar cellerna för att komma upp i spänning så behålls strömmen (800ma) på samma som en cell har. Om man däremot skulle paralelkoppla cellerna och nöja sig med 1,2v. så fördubblas strömmstyrkan för varje cell (x ma x antal celler)
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Steve ons jul 19, 2006 10:04 pm

Aha ok, tror att jag vet lite hur det fungerar nu. Är nämligen inte så bra på dethär med ellära, men bra att få lite tips så man inte går och göra några misstag. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Återgå till Teknisk Utrustning