COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Altimeter (höjdmätare)

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Altimeter (höjdmätare)

Inläggav sundqvistjohan sön sep 06, 2009 7:10 pm

Testade idag min höjdmätare på Söderfjärden. Jag hade upp seglaren ett par gånger och höjdrekordet blev 399 meter från marknivå. Med Easy Star kom jag till 393 meters höjd. Seglaren hade nog mer i batteriet så nästa tillfälle ska jag nog knäcka 400 meter.

Höjdmätaren visar maxhöjd, men den går också att koppla till en "E-logger" så att man kan få en kurva på höjden under hela flygningen (kan vara intressant om man hittar termik).

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7837&Product_Name=Altitude_MicroSensor_(standalone_or_e-logger)_V3
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Altimeter (höjdmätare)

Inläggav Steve mån okt 12, 2009 3:39 pm

Häftigt... skulle behöva prova och se någon dag hur högt man kommer upp med Slowsticken. Alltid intressant att mäta höjder.

Minns för ca två höstar sedan kom jag upp ganska högt tack vare varma vindar den dagen och flög ganska länge på samma höjd även fast batteristyrkan avtog märkbart. Kunde flyga runt i stora cirklar på Söderfjärden och långt in över skogen här där vi bor. Uppskattad höjd ca 200 meter... Hade jag fått motorstopp då jag befann mig över skogen hade planet antagligen försvunnit in i skogen. :) Bilarna som kom körandes på Söderfjärdsvägen saktade in...undrade säkert vad jag sysslade med som flög i så stora cirklar... :D
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Blanco tor jul 22, 2010 10:47 am

Jag köpte just en altimeter (barometer) som kan mäta höjden med 9cm:s noggrannhet i ideella omständigheter mellan 30-101kPa (ca 0-8000m)! Skall bli kul att se hur exakt den är. Mätningen görs med min Arduino mikrokontroller och jag köpte en datalogger på samma gång så man kan logga och räkna ut t.ex. högsta höjden. Jag köpte en Arduino nano mikrokontroller också för minsta möjliga storlek och vikt.

Jag undersökte annars atmosfärens tryck och temperatur och det stod på Wikipedia att temperaturen sjunker med 6,5 grader/km upp till 10km:s höjd där det är -53 grader Celsius. Undrar vad höjdrekordet med RC-plan är... xD
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan tor jul 22, 2010 2:51 pm

Rekordet är på 2784 meter (två år sedan). http://vimeo.com/1425016

Problemet är att man då hamnar i kontrollerat luftrum där fullskalaflygplan håller till.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Blanco tor jul 22, 2010 3:27 pm

Wow! Coolt att han fick live videosignal ända där uppifrån med flygdata och allt! Jag vill också försöka... :D Väntar på en massa delar till min AeroQuad som jag skall bygga först av allt.
Användarvisningsbild
Blanco
Forum medlem

Inläggav Steve tor jul 22, 2010 11:58 pm

Flyger man högre än 1000 fot, d.v.s. ca 300 m eller högre, är det skäl i alla fall om man flyger nära flygplatsen att ringa och fråga flygledningen om det är ok att man får flyga högre. Vid Vasa flygplats gamla landningsbana får man inte flyga högre än 150 m, samt torde gälla kring hela flygplatsområdet..
Över Söderfjärden på den höjden eller något högre torde det inte vara något problem. Men kommer man upp mot 500 m i höjd kan det vara skäl att höra med Vasa flygledning så är man på den säkra sidan. Don som flyger lågt här omkring på Söderfjärden är mera segelflyg, ultralätta och mindre enmotoriga motorflyg.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Återgå till Teknisk Utrustning