COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

2,4 GHz

Kringutrustningar. Samtal och frågor om RC-kontroller, sändare, mottagare, utstyrsel...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

2,4 GHz

Inläggav sundqvistjohan tis mar 20, 2007 11:37 pm

Det har skrivits en del om den nya generationens sändare som jobbar på 2,7 GHz istället för 35 MHz på svenska forum.

Om jag har förstått rätt finns följande fördelar:

- Inga radiostörningar. 2,7 GHz ligger högt ovanför störningskällor utifrån och inifrån planet, på elplan lär man t.o.m. kunna ha fartreglaget fastsatt direkt på mottagaren utan risk för störningar. Tändsystem i bensinmotorer och borstlös setup skapar alltså inga problem med denna teknik. Långa servokablar eller långa kablar mellan ack-fartreglage-motor skapar inte heller några problem med radiostörningar

-inga "glitchar" då det är helt digitalt

-Inga frekvensklämmor mera. Finns 80 kanaler, varje 2,7 GHz sändare söker TVÅ lediga frekvenser när den kopplas på, ingen sändare sänder på samma frekvens som en redan påslagen sändare. Den sänder hela tiden på två frekvenser som säkerhet, dvs då man flyger används två frekvenser hos sändaren och mottagaren.

-Varje mottagare har ett unikt kodnummer, mottagaren "programmeras" till den egna sändaren och väljer alltså bara den frekvens som den egna sändaren ger ut vid flygningen.

-Tack vare att mottagaren har ett unikt nummer och är den egna sändaren "trogen", kan man inte välja fel modellminne. Har man fel modellminne reagerar mottagaren inte alls.

Nackdelar:
Har läst någonstans att räckvidden inte är fullt utvecklad ännu, finns någon regel (tror jag) att dessa sändare endast får sända med 1W. Enligt reklamen jag läste (länkar nedan) är räckvidden inget problem. Så länge man ser modellen går den att styra.

Hur som helst - vill ni läsa själva finns det mera info här, produkterna har nyligen kommit med i unitedhobbies sortiment.

Parkflyer-sändaren:
http://www.spektrumrc.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1535
på unitedhobbies
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4564

Den dyrare sändaren med full räckvidd:
http://www.spektrumrc.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1624
på unitedhobbies
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4563
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan ons aug 29, 2007 5:21 pm

Man behöver inte köpa ny sändare för att uppgradera till det störningsfria 2,4 GHz.

Om jag förstått rätt passar följande modul också i Hitec Optic 6 och Hitec Eclipse.
http://www.xtremepowersystems.net/proddetail.php?prod=XPS-CPF1-8

Antagligen är man låst till XtremeLink™:s mottagare när man använder denna modul. Jag vet inte heller om modulen uppfyller EU:s direktiv angående uteffekt på 2,4 GHz sändare.

Men det skulle nog vara skönt att slippa tänka på frekvensklämmor och glitchar.

Sedan är det en annan sak att jag nu har en kanal för litet i min Optic 6. Började tänka på en rökoljepump. Det skulle gå utmärkt med rökolja i min Yak med OS FS 120-motorn som har pump. Då skulle det bara vara att koppla rökoljan direkt till ljuddämparens trycknippel eftersom den är oanvänd nu. Men jag har ingen ledig kanal som kan styra en rökoljepump :(
(Skevroder i kanal 1 och 6, höjdroder på kanal 2 och 5, trottel på kanal 3, höjdroder på kanal och sidroder på kanal 4).
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve ons aug 29, 2007 7:27 pm

Enligt sidan via länken ser det ut som om modulen är utvecklad till att passa enbart några Futaba-sändare. Hoppas den/det finns inom en närmare framtid till ett större sortiment av diverse sändare att tillgå denna nya teknik utan att behöva köpa ny sändare.

Ser ändå ut att man får köpa en ny sändare om man vill använda nya komunikations-systemet (2,4 Ghz) :? , om man inte vill köra med det "gamla" så länge man tycker.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan ons aug 29, 2007 7:41 pm

Steve skrev:Enligt sidan via länken ser det ut som om modulen är utvecklad till att passa enbart några Futaba-sändare.

Kolla litet längre ner på sidan jag länkade till "Known compatible Hitec radios: Optic 6, Eclipse 7" så det behövs nog ingen ny sändare.

Fick också svar gällande uteffekt och räckvidd i följande tråd:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=142097&page=&CurrentMainTopic=1
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: 2,4 GHz

Inläggav sundqvistjohan tor sep 11, 2008 10:27 pm

Nu kan jag använda min Hitec Optic 6 på det traditionella 35 mHz-bandet och på 2,4 GHz. Futaba-modulen från Corona (som även passar Hitec Optic 6 och Eclipse 7) och den 8-kanaliga mottagaren fick jag hem från http://www.verticalhobby.com idag. Modulen och mottagaren kostade 72 €, ingen fraktavgift. Lösa mottagare kostar 38 €.

När jag skulle binda mottagaren till sändaren prövade jag först med att koppla i alla servon och fartreglaget. När jag anslöt batteriet (med sändaren påslagen i bindningsläge) blinkade inte mottagarens lampa som den borde. Ur med servona och i med batteriet igen - inte heller nu lyckades bindningen. Ok då går det väl inte med strömmen från en trecells LiPo genom ett GWS borstlöst fartreglage. Nytt försök med 4,8V NiMh-batteri direkt i mottagaren. Det fungerade!

Nu var klockan 22.30 och det var kolmörkt ute, men jag var mycket sugen på att pröva mottagaren i min Slowstick. GWS fartreglaget och motorn (borstlöst) har stört ut alla mina lättvikts 35 mHz mottagare (Jeti Rex 5, Simprop Microscan 4 och Hitec Feather), störningar efter bara ett tjugotal meter. Slowsticken har alltså stått och samlat damm i 1½ år pga störningarna av fartreglaget.

Jag gick ut på skolans parkering som är upplyst med gatubelysning. Inte en bil - alldeles tom plan med lyktstolpar och parkeringsstolpar. Tog upp Slowsticken och flög runt en stund. Som väntat hade jag inga som helst störningar.
Nu kan jag alltså använda min GWS-combo som inte har fungerat med 35 mHz.

Slowsticken kommer jag att ha nytta av när jag drar min RC-kurs i åk 8 i Korsholms högstadium. På tisdag ska mina elever få flyga Slowsticken i dubbelkommando på skolans grusplan. Det var roligt att jag fick användning för den gamla Slowsticken igen utan att byta tillbaka till borstmotor och reglage.

Blev förstås inget räckviddstest i mörkret, den tar jag i helgen. Modulen och mottagaren lär ha en räckvidd på 1,5 km. De båda antennspetsarna har jag monterat vinkelrätt mot varnadra, en sak som kan förkorta räckvidden är att den ena antennen ligger vid Slowstickens kropp (aluminium). 2,4 GHz vågorna går inte genom metall.

Det kändes konstigt att flyga med inskjuten antenn, men mycket roligt att testa en mörkerflygning helt utan radiostörningar.

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Teknisk Utrustning