COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Videofilma dataskärm

RC-simulatorer. Träning, nöje, tips...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Videofilma dataskärm

Inläggav sundqvistjohan fre okt 13, 2006 11:33 pm

Har tidigare funderat på hur man kan filma en dataskärm (som t.ex. då man flyger simulator) utan att använda kamera.
Hittade en länk till programmet "Fraps" http://www.fraps.com som kan användas till att ta screen shots, räkna hur många bilder per sekund grafikkortet orkar med och fånga videor från skärmen i maximalt 1152x864 upplösning.

Videofunktionen kräver tydligen väldigt mycket resurs av datorn, så när jag skulle filma en flygning åkte bildhastigheten ner till 10 bilder/sek (det blev så hackigt att jag inte kunde flyga). Enda sättet att göra en liten video var att "spela in" en flygning med simulatorn, spela upp flygningen samtidigt som "Fraps" fångade videon.

Så här blev det (komprimerad film)
http://www.rcuvideos.com/view_video.php?viewkey=fdf06a852adad277986c
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik lör okt 14, 2006 7:34 pm

Snärtigt. Har aldrig varit inne på rcuvideos förr, och gjorde inga grundligare efterforskningar nu heller. Vad är den principiella skillnaden på "member videos" och "rcuvideos"?
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan lör okt 14, 2006 9:16 pm

Per-Erik skrev:Vad är den principiella skillnaden på "member videos" och "rcuvideos"?

"Member videos" är rcuniverse-medlemmars länkar till videon som de laddat upp. Länkarna kan gå till t.ex. putfile, youtube eller andra sajter där man kan publicera videosnuttar (t.ex. då rcuvideos). På "member videos" kan man inte direkt ladda upp filmer utan bara länka till dom.

"Rcuvideos" är precis som putfile och youtube en sajt där man får ladda upp filmer. Regeln är att filmen ska vara rc-relaterad, så om man tittar på filmer på denna sajt vet man med säkerhet att det handlar om radiostyrda grejor. Det verkar vara en bra sajt med mycket utrymme. 100MB är maximistorleken på en filmsnutt - och det är mycket. Trots att sajten hänger ihop med rcuniverse.com går det inte att logga in med samma registrering (men det är fullt möjligt att registrera sig med samma alias och lösenord som på rcuniverse). När man registrerat sig får man en aktiveringslänk till sin e-postadress och så får man själv ladda upp filmer så mycket man orkar.

(Fraps-programmet som jag använde kan bara banda 30 sek dataspel från skärmen i oregistrerad form, men jag kommer knappast att köpa någon registrering till det programmet så länge jag har den dator jag har. Vill man göra en längre "simulatorfilm" går det ju alltid att klippa ihop olika snuttar i windows movie maker.)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve sön okt 15, 2006 10:53 am

Har för mig att Fraps inspelningsprogrammet kan användas gratis under en bestämd tid och tror att man måste betala för det för att kunna använda programmet fullt ut, minns inte riktigt hur det var...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan mån apr 07, 2008 3:37 pm

Nu har jag ny dator med bättre grafikkort och så har jag testat ett annat program som man kan filma dataskärmen med.
Programmet heter CamStudio och det kräver nog också en hel del resurser av datorn. Grafiken blir inte så bra, men så ska ju programmet "fota" skärmen 25 gånger/sekund också.

Jag har börjat träna på 2008-års IMAC-program och här flyger jag Sportsmanprogrammet i min simulator.

FILMEN

Jag såg förresten ett fel i texten när jag tittade igenom filmen, första manövern (Liggande timglas) inleds med 45 graders stigning med HALV 4-momentsroll.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik mån apr 07, 2008 6:51 pm

Det var värst --- snärtig video! :D I fortsättningen kan vi göra våra filmer helt och hållet framför datorn...
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Återgå till Simulatorer