COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Simulatorköp

RC-simulatorer. Träning, nöje, tips...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Simulatorköp

Inläggav sundqvistjohan tor dec 29, 2005 9:11 pm

Laddade ner demoversionen av RealFlight G3 (man kunde flyga med endast ett flygplan eller en helikopter och endast med datorns tangentbord) men det var häftigt att flyga med fotograferade bakgrunder.
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve lör dec 31, 2005 1:02 pm

Sätter upp en bild på denna mycket fina RC-simulator. Har nyligen provat den. Håller på att utforska övriga inställningar på den.

Simulatorn kan laddas ner här: http://www.realflight.com/index.html

Bild
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Nu har den kommit

Inläggav sundqvistjohan ons jan 18, 2006 1:30 am

Beställde Aeroflyen från Atala.
Kom hem vid 22 tiden från körövning och började installera, men nu får jag nog gå och lägga mig.
Kabeln funkade bra, programmet identifierade min sändare (med fyra kanaler) och så var det bara att ge sig ut och flyga.

Laddade ner två modeller från internet också, det funkade utmärkt.
Microjet (och den beter sig faktiskt som i verkligheten, bara att denna verkar ha starkare motor)
Och så har jag laddat ner och flugit U-Can-Do 46 (om modellen är välgjord vet jag hur den flyger Per-Erik :-)

Kolla bilderna här
http://surl.se/agsy
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Simulator

Inläggav Per-Erik ons jan 18, 2006 9:56 am

Det var värst --- menar du att du har både din micro-jet och "min" U-Can-Do 46 på din simulator? Det var det fräckaste... måste nog ta mig en titt på din simulator en vacker dag :D
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav Steve ons jan 18, 2006 3:49 pm

Ser väldigt häftig ut. Vad rör det sig om för pris på denna produkt av simulator?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Priset

Inläggav sundqvistjohan ons jan 18, 2006 9:40 pm

Hej Steve!

Simulatorn kostade 195 Euro på http://www.atalarc.fi

Då får man programmet och en interface-cable till sändaren (radiosändare med dubbelkommandomöjlighet måste man ha själv)

Om man beställer från tyskland (firman ikarus) är den något billigare men jag vågade inte handla därifrån (de ville ha cash eller förskottsbetalning på bankkonto när man var förstagångskund.

Om jag kommer ihåg rätt var min version 178 euro och den där man får med en "dummy"-sändare 229 Euro.

Dyrt, men roligt :-)

Valet av simulator gjorde jag för att det finns möjlighet till fotograferade bakgrunder och för att simulatorn är erkänt bra för 3D flyg.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Mera screenshots

Inläggav sundqvistjohan fre jan 20, 2006 12:59 am

Tog några "foton" till (fältet där Slowsticken flyger laddade jag ner från nätet, gjort av en användare).

Det är svårt att flyga helikopter märkte jag.

http://surl.se/ahbl
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Priset

Inläggav Steve sön jan 22, 2006 11:16 am

sundqvistjohan skrev:
Simulatorn kostade 195 euro.

Om jag kommer ihåg rätt var min version 178 euro och den där man får med en "dummy"-sändare 229 Euro.

Oj, det var mycket för en RC-simulator. :? Men vad gör man inte för en hobby man gillar? :wink:
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Simulatorpriser m.m.

Inläggav sundqvistjohan mån jan 23, 2006 6:56 pm

Oj, det var mycket för en RC-simulator. Men vad gör man inte för en hobby man gillar?

Har nog övervägt och kontrollerat priser, och läst in mig litet. Det finns tydligen tre någotsånär flygrealistiska simulatorer på marknaden:

Real Flight G3
Aeroflight Professional Deluxe
och Reflex XTR

Har läst olika jämförelser (den recension som jag läste igår tyckte att Reflex var den bästa och mest realistiska för 3D flyg, men jag antar att alla dessa tre håller hög standard vad gäller flygrealismen med vanliga flygplansmodeller). Reflex fick högsta betyg gällande helikoptersimuleringar.

Reklam för min egen simulator :-) Min Aerofly har en funktion som kan vara bra vid inövandet av nya manövrar (t.ex. torque roll, rolling circle och andra svåra manövrar). Man kan ange hur snabb simuleringen ska vara (dvs. om jag ställer in 50% går simuleringen på halv fart så jag har dubbelt mera tid på mig att korrigera planets rörelser, 100 % borde motsvara verkligheten och om man tycker att något plan är för lätt att flyga, kan man köra t.ex. 120% simulationshastighet).
Nya trick kan man alltså först öva långsamt och gradvis öka hastigheten tills man behärskar manövern.

Dessa tre håller prisnivån på ungefär samma nivå (programmen kostar i Finland ca 200 Euro utan sändare och ca 250 Euro med dummysändare). De billigare priserna jag angav gällde köp från Tyskland, men det vågade jag mig inte på.
Programmen är kopieringsskyddade med kabeln som går till sändaren (dvs. kabeln har något "chip" som gör att programmet inte går att köra utan att kabeln sittar i USB-porten)

Det är dyrt med en simulator ja, men det ger kanske något tillbaka om man får lov att "krascha" i datorn, lär sig reda ut svåra situationer så att man får hålla sina riktiga modeller i skick. Min Microjet fick ju tyvärr vara med om en del hårda markkänningar innan jag övade med den i simulator - bättre att öva först.

Annars hade jag och Per-Erik riktigt roligt med simulatorn på gymnasiet i lördags. Vi använde gymnasiets nya videoprojektor och övade bl.a. med två flygplan samtidigt (delad skärm) och simulerade bogsering av segelplan. Det var ganska svårt att styra segelplanet som bogseras upp av ett starkt motorplan. Vi hann nog avverka många segelplan på några minuter.
Bild på detta här http://surl.se/ahqi
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve lör feb 25, 2006 6:10 pm

Hej

Var och provade Aeroflight Professional Deluxe simulatorn hos Johan idag, och blev imponerad av den fina grafiken, med fotorealistiska områden att flyga vid i simulatorn. Väldigt fint designad simulator med realistisk kännsla.
Provade att flyga GWS-seriens Tiger Moth (ett dubbeldeckat plan). Kändes verligt och var inte så svårt att flyga, men gav endå en inblick hur den betéer sig i skyn. Vi provade olika vindstyrkor och inställningar för att prova olika egenskaper.

+ Multiplayer (på samma dator)
+ Mycket bra grafik och realistisk flygkännsla
- Priset på produkten alltför hög
- Ingen möjlighet att flyga multiplayer via Internet, (möjligtvis via LAN)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Martin tis feb 28, 2006 2:45 pm

Hej jag bara undrade en sak,du johan hur fick du det där planet om du bara laddade ner demo verisionen.När jag gjorde det fick jag samma som steve där
MVH Martin

Modeller:
Helikoptrar: Kyosho Caliber 30,
Flygplan:, E-Flite Mini Showtime ARF, Sebino Cap 232
Bilar: Kyosho Pure ten Alpha 3. Kyosho Inferno 7.5 SP3 Buggy
Användarvisningsbild
Martin
Modelljärnvägs expert

Tog ett screenshot från Realflight G3:s hemsida

Inläggav sundqvistjohan tis feb 28, 2006 2:54 pm

Hej!

Jo, demoversionen har bara denna trainer på Steves bild och så en helikopter. Jag tog helt enkelt ett screenshot från simulatorns hemsida :-)

Själv är jag mycket nöjd med min Aeroflight Professional Deluxe, men i många forum har jag hört folk höja Reflex XTR till skyarna. Alla tre simulatorer är mycket verklighetstrogna med mycket realistisk flygkänsla.

Lycka till med din Cessna Mson
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Martin tis feb 28, 2006 3:12 pm

Ok tack så mycket för ett snabbt svar :D .Ska försöka flyga Cessnan då jag aldrig flygit rc plan men killen i butiken sa att det inte går att få det mycket lättare
MVH Martin

Modeller:
Helikoptrar: Kyosho Caliber 30,
Flygplan:, E-Flite Mini Showtime ARF, Sebino Cap 232
Bilar: Kyosho Pure ten Alpha 3. Kyosho Inferno 7.5 SP3 Buggy
Användarvisningsbild
Martin
Modelljärnvägs expert

Inläggav Steve tis okt 10, 2006 9:27 pm

Funderar på att börja köpa en "äkta" RC-flygsimulator, främst för att kunna träna in hanteringen av nya RC-modeller man har för att ta det säkra före det osäkra så att man sedan är säker på sin sak eller i alla fall blivit lite varm i kläderna. FMS (gratis RC-flygsimulator) fungerar fint, men det finns begränsningar där.

Tycker fortfarande att Aerofly Professional Deluxe (har provat den flera gånger)är en av de bättre, men har inte införskaffat den ännu pga för högt pris enligt mig.
RealFlight G3 har man börjat gilla. Den kan simulera t.ex. om man kör el-flyg så simulerar den då spänningen sjunker i batteriet tills motorn stannar, samma med bränsledriven, simulering till motorn stannar. Denna egenskap verkar inte Aerofly Professional ha, för att nämna en skillnad...

Är ganska ny när det gäller RealFlight... någon som har god erfarenhet av simulatorns egenskaper och specifikationer...?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tis okt 10, 2006 9:48 pm

De tre ledande simulatorerna (Real Flight G3, Aerofly Professional Deluxe och Reflex XTR) har alla sina för- och nackdelar.
Skulle tro att de alla tre också kostar kring 200€, men det är betydligt dyrare att krascha plan än att köpa simulator. För att bara flyga ett plan räcker det säkert gott och väl med FMS och dummysändare, men när man ska öva in nya manövrar är det förstås betydligt säkrare att göra dem i simulator innan man testar i verkligheten.

Jag har flugit en hel del G3, men aldrig prövat en riktig version av Reflex.
Några personliga omdömen:

Real Flight:
+ dummysändare ingår med många kanaler, så man behöver inte hålla på och joxa med sin egen sändare
+ bränsle och batterisimuleringen som Steve skrev om
+ möjlighet att uppgradera gratis och ta in fotofält
+inspelade flyglärare som förklarar hur en manöver ska utföras, visar den perfekt utförd med spakrörelser och allt, många manövrar av skickliga piloter
- man kan inte (vad jag vet) ladda ner olika modeller gratis (bara de som finns i grundpaketet som folk har editerat). Ska man ha nya modeller måste man köpa "add on"-paket.

Aerofly Professional Deluxe
+slow motion funktionen som underlättar inövandet av nya manövrar
+bra 3D simulering och man kan efter gratis uppgradering tom ladda ner depronmodeller med Ikarus 4D-propeller (och backa med flygplanet :-)
+många gratismodeller att ladda ner (add on paket att köpa finns också)
+ man kan tävla i pylon, söndra ballonger med helikopter, öva precisionslandningar om man går till "tävlingsmenyn".

Reflex XTR
Här måste du söka på andra forum, tror att det är en mycket bra simulator också det (den bästa för Kyosho-modeller antagligen)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Nästa

Återgå till Simulatorer