COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Eget fält som bakgrund

RC-simulatorer. Träning, nöje, tips...

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Eget fält som bakgrund

Inläggav sundqvistjohan tis jan 24, 2006 7:50 am

Fotade 15 bilder av högstadiets grusplan (skridskobana nu) tidigare i veckan och monterade ihop dem till en 360° panoramabild. Igår började jag leta efter program som kan montera ihop ett "scenery" till Aerofly-simulatorn av panoramabilden (och hittade det i en tråd på RC-universe). Efter många försök förstod jag att jag antagligen borde ha vidvinkelobjektiv för att få med mera av himlen - nu har jag varit tvungen att "klona" hela himlavalvet och en del av isen.

Har inte en aning ännu om hur man gör "kraschobjekt" så nu är det bara en plan markyta man kan krascha mot, men nu vet jag ju att det går att sätta in sitt fält.

här kommer bilderna: http://surl.se/ahsq

Som jag skrev under "Nyheter" flög jag i mörker med strålkastarbelysning på detta fält igår
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Eget fält som bakgrund

Inläggav Per-Erik tis jan 24, 2006 8:33 am

Det var värst --- nu är det bara en tidsfråga innan man kan ta med sig Söderfjärden hem, så kan man börja flyga där varje dag. Man borde väl ta en serie bilder för varje årstid dessutom, så blir det riktigt realistiskt. :D
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Re: Eget fält som bakgrund

Inläggav Gäst tis jan 24, 2006 8:58 am

Per-Erik skrev:Det var värst --- nu är det bara en tidsfråga innan man kan ta med sig Söderfjärden hem, så kan man börja flyga där varje dag. Man borde väl ta en serie bilder för varje årstid dessutom, så blir det riktigt realistiskt. :D

Precis att få med Söderfjärdens flygfält i RC-simulatorn vore häftigt. Jag kan själv fara ut till fältet och ta några bilder om ni vill någon dag. Hur många bilder behövs? Jag använder digitalkamera.

Mvh Steve

PS: sitter på jobbet för tilfället, så därför skriver jag som gäst.
Gäst

Panoramafotot

Inläggav sundqvistjohan tor jan 26, 2006 12:28 am

Tror jag tog 19 bilder av skolans grusplan (med kameran svängd 90 grader för att få med mer bild på "höjden", dvs. bilderna i "portrait"-läge)

När man ska motera ihop 360 graders panoramabilden bör man se till att hålla kameran på samma ställe hela tiden (dvs. helst ha den på stativ) och ta en bild, svänga kameran så att följande bild överlappar den föregående med minst 25% (det gör inget om bilderna överlappar varandra mera). Så tar man bilder hela varvet runt (första och sista bilden måste också överlappa varandra) och går hem och svänger dem rätt väg (portrait-läge i detta fall). Horisontlinjen bör vara ungefär i mitten av bilden (absolut inte för litet himmel med på fotot)

Jag använde ett gratisprogram från nätet för att montera ihop bilderna till en panoramabild, programmet heter "PixMaker Lite".

För simulatorn bör den skapade panoramabilden omvandlas till 8192 x 4096 pixels.
Det gjorde jag så att jag öppnade bilden i ett bildbehandlingsprogram och gjorde bredden till 8192 (men bevarade förhållandet mellan bredd och höjd). Sedan gjorde jag ett ny tom bild med de rätta måtten och klistrade in min panoramabild (som då blir en ganska smal remsa med mycket "vitt område" både ovanför och under själva panoramabilden). Jag fyllde i de vita fälten uppe och nere i bilden genom att klona himlen och isen (dessa stora klonade fält syns faktiskt inte annat än om man sedan flyger mycket högt eller precis invid sina fötter).

Följande gratisprogram (AFPD Wizard) sköter resten

http://aeroflypro.com/installer/

Programmet skapar alla nödvändiga filer för simulatorbakgrunden och sätter filerna i rätt mapp, så när programmet har bearbetat panoramabilden färdigt - är det bara att köra igång simulatorn och så finns fältet där.

Roligt att få eget fält i sin simulator men...

-programmet kan förstås inte skapa crashobjekt, för att klara detta behövs säkert mer avancerad programmering
-datorn vet inget om den tvådimensionella bildens perspektiv (dvs. om jag flyger mot "tennishallen" i min bild, så kan jag flyga hur länge som helst - planet blir mindre och mindre men kommer aldrig fram till byggnaden (som i verkligheten ligger ca 50 m från platsen där jag tog fotot). De fotobakgrunder som kommer med simulatorn har staket och andra hinder som man kan flyga bakom och krascha i, så de är nog betydligt mer avancerade de som man gör själv.

När man skapar egna bakgrunder, utgår programmet från en plan yta som mark, resten är luftrum. Därför borde vårt fält på Söderfjärden passa ypperligt för simulatorn. Om man bara lyckas placera horisontlinjen rätt i sitt panorama, är ju fältet i princip också en plan yta med fritt luftrum åt alla håll (ladan undantagen)

Här är bilden som jag sedan körde i AFPD Wizard (körde bilden i programmet i full kvalitet, inte komprimerad som här)
http://surl.se/aiay

Märker nu också varför det blev en skarv i simulatorbakgrunden (jag borde ju ha gjort "början och slutet" av bilden exakt, här överlappar de varandra. Något jag måste tänka på vid nästa försök.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik tor jan 26, 2006 7:55 am

Undrar om det går att "hoppa över" ladan vid Söderfjärden när man fotograferar bakgrunden, och på så vis slippa problemet med att ha ett objekt med som man egentligen borde kunna krascha i, men som tydligen inte funkar "av sig själv"? Kunde man tänka sig att man kan trolla bort ladan genom att, när den kommer i sikte, gå *bakom* den och fortsätta fotografera horisonten i den riktningen i några grader (blir lite invecklat det här, men du förstår kanske hur jag menar), för att sedan fortsätta fota från den ursprungliga positionen när man kommit "förbi" ladan? Ett annat, kanske lättare, alternativ är väl att man manipulerar/redigerar de bilder som innehåller oönskade objekt innan man fogar ihop dem till en 360 graders helhet.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav Steve tor jan 26, 2006 5:03 pm

Per-Erik skrev:Undrar om det går att "hoppa över" ladan vid Söderfjärden när man fotograferar bakgrunden, och på så vis slippa problemet med att ha ett objekt med som man egentligen borde kunna krascha i, men som tydligen inte funkar "av sig själv"? Kunde man tänka sig att man kan trolla bort ladan genom att, när den kommer i sikte, gå *bakom* den och fortsätta fotografera horisonten i den riktningen i några grader

Jag tycker att vi skulle kunna ha kvar ladan till Söderfjärdens flygplats till sceneriet, trots att man inte kan krascha på den. På så sätt tycker jag också att det ser lite mera "hemtrevligare ut" i simulatorn om ladan är där + att man kan kanske ta med några andra objekt till sceneriet som bil, och kanske något annat RC-plan, så blir bilden mera "levande"... :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Per-Erik tor jan 26, 2006 5:08 pm

Visst skulle det vara trevligare att ha med olika "hinder", men endast om det går att programmera fältet så att planen verkligen kraschar om de stöter på dessa hinder --- annars ser det bara lustigt ut (jfr Johans inlägg ovan).
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Söderfjärden också i RealFlight G3

Inläggav sundqvistjohan tor jan 26, 2006 5:59 pm

Vi ska nog fixa Söderfjärden i din simulator också Per-Erik, här är instruktionerna för det.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_33811 ... tm#3381125
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Simulatorer