Tror jag tog 19 bilder av skolans grusplan (med kameran svängd 90 grader för att få med mer bild på "höjden", dvs. bilderna i "portrait"-läge)
När man ska motera ihop 360 graders panoramabilden bör man se till att hålla kameran på samma ställe hela tiden (dvs. helst ha den på stativ) och ta en bild, svänga kameran så att följande bild överlappar den föregående med minst 25% (det gör inget om bilderna överlappar varandra mera). Så tar man bilder hela varvet runt (första och sista bilden måste också överlappa varandra) och går hem och svänger dem rätt väg (portrait-läge i detta fall). Horisontlinjen bör vara ungefär i mitten av bilden (absolut inte för litet himmel med på fotot)
Jag använde ett gratisprogram från nätet för att montera ihop bilderna till en panoramabild, programmet heter "PixMaker Lite".
För simulatorn bör den skapade panoramabilden omvandlas till 8192 x 4096 pixels.
Det gjorde jag så att jag öppnade bilden i ett bildbehandlingsprogram och gjorde bredden till 8192 (men bevarade förhållandet mellan bredd och höjd). Sedan gjorde jag ett ny tom bild med de rätta måtten och klistrade in min panoramabild (som då blir en ganska smal remsa med mycket "vitt område" både ovanför och under själva panoramabilden). Jag fyllde i de vita fälten uppe och nere i bilden genom att klona himlen och isen (dessa stora klonade fält syns faktiskt inte annat än om man sedan flyger mycket högt eller precis invid sina fötter).
Följande gratisprogram (AFPD Wizard) sköter resten
http://aeroflypro.com/installer/
Programmet skapar alla nödvändiga filer för simulatorbakgrunden och sätter filerna i rätt mapp, så när programmet har bearbetat panoramabilden färdigt - är det bara att köra igång simulatorn och så finns fältet där.
Roligt att få eget fält i sin simulator men...
-programmet kan förstås inte skapa crashobjekt, för att klara detta behövs säkert mer avancerad programmering
-datorn vet inget om den tvådimensionella bildens perspektiv (dvs. om jag flyger mot "tennishallen" i min bild, så kan jag flyga hur länge som helst - planet blir mindre och mindre men kommer aldrig fram till byggnaden (som i verkligheten ligger ca 50 m från platsen där jag tog fotot). De fotobakgrunder som kommer med simulatorn har staket och andra hinder som man kan flyga bakom och krascha i, så de är nog betydligt mer avancerade de som man gör själv.
När man skapar egna bakgrunder, utgår programmet från en plan yta som mark, resten är luftrum. Därför borde vårt fält på Söderfjärden passa ypperligt för simulatorn. Om man bara lyckas placera horisontlinjen rätt i sitt panorama, är ju fältet i princip också en plan yta med fritt luftrum åt alla håll (ladan undantagen)
Här är bilden som jag sedan körde i AFPD Wizard (körde bilden i programmet i full kvalitet, inte komprimerad som här)
http://surl.se/aiay
Märker nu också varför det blev en skarv i simulatorbakgrunden (jag borde ju ha gjort "början och slutet" av bilden exakt, här överlappar de varandra. Något jag måste tänka på vid nästa försök.