COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Kraschad Sukhoi

Diskussioner om egna fotografier från olika RC-träffar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Kraschad Sukhoi

Inläggav sundqvistjohan sön aug 27, 2006 4:55 pm

Så då har jag kraschat ett metanolplan för första gången (efter sammanlagt 168 flygningar).
Det är väl oundvikligt att smälla en modell i backen någongång och jag tycker själv att jag klarat mig rätt länge, synd bara att det var min favoritmodell som blev offret. Sukhoi SU 31 1.20–1.60 (Black Horse) med en Super Tigre G2300 i nosen. Det var den 47:e flygningen med detta plan.
Motorn stannade efter ca 10 min flygning och jag har haft en dead stick tidigare och då lyckades jag ta ner modellen hel. Denna gång var jag på lägre höjd och hade precis svängt modellen i medvind när motorn stannade. Misstaget jag gjorde var att slå på flaperons - lade planet i ganska brant dykning för att kunna svänga upp mot vinden men med flaperons på lyckades jag inte hålla tillräcklig fart så modellen förlorade flygförmågan. Kom ner i ganska brant vinkel och planet väger 5½ kg så det blev en hel del skador. Brandväggen lossnade och landningsstället bröts loss. Lyckligtvis är vingen och resten av kroppen intakta så månne jag inte får upp den i luften ännu. Även kåpan måste repareras. Få se om jag klarar av reparationerna då det finns risk att olja och bränsle har kladdat ner brottsytorna. Ett nytt plan kostar tyvärr 322€ utan motor och elektronik. Ingen kamera med, bara min mobil så bilderna har dålig kvalitet.
Första inspektionen
Bild
Motorn och brandväggen
Bild
Måste tyvärr lägga planet tillbaka i bilen efter en enda flygning denna vackra flygdag - lyckligtvis hade jag min seglare med och kunde fortsätta med den.
Bild
Såhär såg landningstället ut (det tog med sig hela fästet)
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik mån aug 28, 2006 8:01 pm

Ja, det var tråkigt det där. Vet hur det känns att få dead stick med en Sukhoi --- de seglar inte så *värst* bra. Men nya tag bara --- lite lim, starta motorn, tag betäckning :D , och så iväg.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav Steve ons aug 30, 2006 8:26 pm

Tragiskt det som skedde. Dead stick är ingen upplevelse direkt. :cry:
Kanske det var glödstiftet som gav upphov till incidenten, eftersom motorn misstände emellanåt och bränsle fanns kvar i tanken efter kraschen?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tor aug 31, 2006 12:06 am

Steve skrev:Kanske det var glödstiftet som gav upphov till incidenten, eftersom motorn misstände emellanåt och bränsle fanns kvar i tanken efter kraschen?

Har för mig att glödstiften håller tillräkligt hög temperatur även om de skulle gå sönder under flygning (behövs ju ingen ström till glödstiftet när motorn går). Höll ganska låg gas då den stannade (nästan tomgång) och bränslet var väl nästan 2 år gammalt. Har inte ställt in tomgångsnålen efter bränslebytet så tror att det var det som var orsaken.

Reparationerna på gång, har limmat brandväggen idag med 24h epoxy, ska limma med trekantslister från insidan i morgon. Därefter blir det landningsställets tur. Den kommer nog upp i luften igen när gräset är klippt.

Om jag får kåpan fast igen är en annan sak, men också det ska väl gå att fixa.

Var annars mäkta imponerad av motorns prestanda under den sista flygningen - modellen gick ju vertikalt uppåt med acceleration. Kanske för att bränslet inte innehåller syntetolja utan enbart ricin - det lär täta bra.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Reklam :-)

Inläggav sundqvistjohan sön sep 03, 2006 6:33 pm

Har varit sjuk i helgen men gjort vissa reparationer på Sukhoien

-Brandväggen är fastlimmad med 24h epoxy
-Landningsstället fastlimmat med 24h epoxy
Jag ska ännu förstärka från insidan med trekantslister och mera epoxy, och klä undersidan (från brandvägg till landningsställ) med balsa. Tänkte måla balsan och klä med genomskinlig bred tejp.

Kåpan har jag än en gång reparerat med dundermedlet Plastic Padding Marine Filler och glasfibertejp. Här är en bild på dagens arbete. Nu ska bara kåpan målas så är den klar.
Bild

Får jag tag på lämplig trekantslist av bra kvalitet är Sukhoien nog flygklar nästa helg.

Ett problem är att ljuddämparen är i tre delar och delarna gärna vill skruva på sig (så att utblåset i värsta fall hamnar inne i kåpan). Det lär finnas värmetålig silikon (vet någon var?) eller så har jag hört att det också kan gå med gängtejp? Hur som helst vill jag gärna lösa detta med ljuddämparen innan jag tar upp planet igen.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Bilder