Steve skrev:Hejsan!
- Vad rekommenderar ni andra för märke?
- Finns det något speciellt "igenkännetecken" på batterier som är laddningsbara annat än rechargeable? Visst är laddningsbara batterier ofta på 1,2 V och icke laddningsbara på 1,5 V?
- I manualen står det att det skall vara 9.6 V Ni-Cd eller 12 V alkaline batteri.

Jag brukar använda "vanliga fingerbatterier" av storlek AA, så antar att det som står i manualen är lämpad för bruk i USA...
- Hur länge behöver man ladda batterier till sändaren tills dom är färdigladdade. Själv laddar jag ca 7-9 timmar per gång.
Kanske borde vänta till Sven-Håkan kan svara på detta, men han får ju rätta om jag skrivit några riktiga "grodor".
Märke: Sanyo-celler rekommenderas åtminstone på
http://www.svensktmodellflyg.se, och då du tydligen ska ha åtta lösa AA-storlek i din sändare går det väl bra med vilket märke som helst (t.ex. Varta)
-Kännetecken: Vad jag förstått är det just recharchargeable och att de är 1,2 V NiCd eller NiMh. Icke laddningsbara är 1,5 V t.ex. då alkaliska (Alkaline)
- det som står i manualen är nog lämpat för Finland. Om du har 8 laddningsbara AA batterier blir de ju då de är seriekopplade 8x1,2V = 9,6V har du åtta alkaliska (icke laddbara) batterier blir det 8x1,5V = 12V.
- Hur länge ska man ladda (här är jag ute på hal is, men såhär har jag förstått det):
Min väggladdare har TX (sändaren) en output på 55 mAh. Eftersom jag nu har ett sändarbatteri (8-celler, precis som din sändare) på 600 mAh antar jag att tiden är 600/55 = 10,91 h eller ungefär 11 timmar om sändaren är urladdad.
Jag ska skaffa ett sändarbatteri på 2500 mAh, för att ladda det skulle det behövas 2500/55 = 45,5 h (eller nästan två hela dygn) för att ladda sändaren. Därför har jag köpt en computer-laddare som snabbare kan ladda mina sändar-, mottagar- och lipobatterier.
Tror alltså att du ska göra så här: kolla mAh-talet på dina sändarbatterier. Kolla din väggladdare "output TX". Dividera batteriernas mAh med laddarens "output TX" så borde du ha antalet timmar du ska ladda.
PS. Trots att det står i manualen att de laddningsbara ska vara NiCd går det lika bra med NiMh med din laddare.