COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Vinterprojekt-08

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Vinterprojekt-08

Inläggav svocko tis jan 01, 2008 4:56 pm

Började bli trött på vintermörkret, tänkte att man borde ta hobbyrummet i användning. Packade familjen i bilen under mellandagarna och for till Ideapark, där finns ju nåt åt alla och där finns Atala. Köpte upp deras balsa lager, som inte var så stort. När alla var trötta och nöjda med shoppande bar det av hem och in i hobbyrummet. Började med att tillverka vingspryglar till modellen som blir ca. 1400mm. i spännvid och eldriven.

Bild

Här är en del av dem.

Bild

Här är dom klara, och man är på gång igen. Tänkte inte stressa med detta bygge, så kanske det blir klart passligt till våren.
Fortsättning följer.
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Per-Erik ons jan 02, 2008 6:51 pm

Kul med en byggtråd (visst är detta början på en sån? :D ). Har själv börjat pynja med en Spitfire, men har inte kommit speciellt långt. Om jag får ändan ur vagnen kanske jag börjar ta bilder av bygget så småningom... åtminstone när det är färdigt... :roll:
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan ons jan 02, 2008 11:21 pm

Ja, verkligen kul med en byggtråd. Själv ska jag också limma ihop en ARF här i dagarna. Jag har märkt att de flesta som flyger FPV (First Person View), dvs med videoglasögon använder el och Multiplex modell EasyStar används av de allra flesta.

Jag har nu köpt en Easystar och ska limma ihop den och fixa kamerarigg så att jag kan börja använda mitt trådlösa videosystem (man slipper ju vibrationer från förbränningsmotor också).

Den kraftiga borstlösa motorn från mitt Hydroplan ska jag flytta till Easystaren. Hydroplanet flög ju inget vidare, men nu får jag i alla fall nytta av elektroniken i det planet.

Ska passa på att stjäla tråden och ställa en fråga till Sven-Håkan som kan detta med spänning och ström.

Jag har tänkt driva två mottagare med samma ack (drivacken). Dvs jag kopplar fartreglaget till mottagaren som styr planet (3 kanaler).
Sedan fixar jag en servosladd utan signalkabel med honor i båda ändorna, kopplar denna sladd i en ledig kanal i mottagaren och till en kanal i mottagare 2.
Mottagare 2 är en kristallös syntesmottagare, vilket gör att vem som helst kan styra kamerans 2 servon med sin egen sändare. Dvs. den som tittar i glasögonen kan se sig omkring genom att använda sin egen sändare (syntesmottagaren kan låsas vid en bestämd frekvens).

Funkar det på det sättet? Kommer båda mottagarna att få 5V med denna koppling eller måste jag ha separat mottagarbatteri till den andra mottagaren?
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve tor jan 03, 2008 7:15 pm

Ett intressant bygge... får se vad det blir för något. :)

Har själv inga planer på att skaffa något nytt plan på en tid framöver, har mycket annat att pynja med nu i vintertid + att man skall försöka få upp Cessnan någon gång... som nu har fått skidor, omrustad för vinterbruk. :)
Skall verkligen försöka ta tag i att få upp Flingen, tvåmeters-seglaren sedan till våren. Vore verkligen kul att termikflyga mot sommaren.

edit:
kan klistra fast tråden ifall ni vill diskutera vinterns byggande och skruvande
:)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko lör jan 05, 2008 1:46 pm

Hej Johan!
Dina funderingar kring kopplandet är nog helt rätt, kom bara ihåg att klippa bort signalkabeln. Kruxet kan vara on kameran tar mycket ström (A) så kanske inte fartreglagets bec. krets (tror att det heter så) inte orkar med att mata båda mottagarna, servona och kameran.
Hur har du det med lagrena till motorn?
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav sundqvistjohan lör jan 05, 2008 11:12 pm

svocko skrev:Kruxet kan vara on kameran tar mycket ström (A) så kanske inte fartreglagets bec. krets (tror att det heter så) inte orkar med att mata båda mottagarna, servona och kameran.
Hur har du det med lagrena till motorn?

Kameran och kamerans sändare kommer att vara kopplade till ett separat LiPo-batteri. Det är bara kamerans två servon som styr pan och tilt som kommer att vara kopplade till mottagare nr 2. Dvs. istället för 3 kanaler kommer drivacken att sköta 4 microservon och fartreglaget. Knappast för mycket eller hur.

Angående lagrena. Jag har fått främre och bakre lagret till min OS-motor från TowerHobbies, men har inte velat besvära dig i helgen. Dessutom har jag inga lämpliga skidor till Yaken för tillfället. Men... om det skulle bli blankis på Näset så går det ju med hjul också.
Tar nog loss motorn och kommer med den till dig om du kan tänka dig att försöka få loss de gamla och byta till nya lager :-)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav svocko sön jan 06, 2008 3:43 pm

Jobbat lite med vingen i veckan

Bild

Här är de tre vingdelarna på gång

Bild

Här plankade på undersidan och skevrodren har fått sina sprygeldelar på plats. Den får lite v-form sen när delarna limmas till varandra.

Var till vårt fält idag i strålande solsken, och hör och häpna så hade jag helikoptern med. Vet inte när jag varit dit sist. Hur kul som helst :D Men efter två flygningar tog mottagar akken slut, men kom ju hem med en hel heli så då är det väl en lyckad tur :D

Johan kom ut du med motorn bara. Isen lägger sig fint vid Näset, så snart blir det väl flyga av där?
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav svocko sön jan 13, 2008 7:04 pm

Denna vecka har jag funderat på vingspetsen som skall ha en rörlig funktion, inte så lätt det här med gångjärn. Använder ett häftigt landställ från GWS till den här funktionen.

Bild

Har tillverkat delar till stjärt fenan och börjat limma ihop den.

Bild

Använt kniven till att skära ut en del kroppspant.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Per-Erik ons jan 16, 2008 9:50 am

Ser bra ut --- som vanligt känner man sig väldigt lat när man ser hur andra jobbar och själv inte får nånting gjort.
Rörlig vingspets? Wow... :o
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav svocko sön jan 20, 2008 4:25 pm

Tillverkat en hel del kroppspant coh nu har man något som börjar likna en flygplanskropp eller? Har även gjort nästan stjärtfenan klart och en del funderande kring vingspetsarna.

Bild

Det är kul det här byggandet och tiden flyger iväg när man är där i sitt hobbyrum.Måste väl sakta ner på byggandet en aning och försöka få nåt annat gjort :?
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav sundqvistjohan sön jan 20, 2008 11:36 pm

Du vet inte vad jag har grubblat sedan du skrev om vingspetsarna med rörlig funktion. Men så fort jag såg den båtformande flygplanskroppen klarnade det en aning, så nu ska jag försöka mig på en gissning.

Det är ett tvåmotorigt plan, Consolidated Aircrafts PBY Catalina.

Här med "vingspetsflottörerna" uppfällda under flygning
Bild

Och här inför landning med flottörerna nedfällda
Bild

Hoppas jag gissade rätt, och nu blir det väl flygning på Näset också sommartid.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve tis jan 22, 2008 4:50 pm

Blir intressant om det blir en flygbåt. :) Därför att det är sällan man ser dom IRL i RC skepnad och två-motorig dessutom. :thumbsup

Skulle vara att ha en att flyga med vid sommarstugan vid båtbryggan under sommartid. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko tis jan 22, 2008 6:15 pm

Rätt gissat Johan.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav sundqvistjohan lör jan 26, 2008 11:00 am

Jag läste en hel del Biggles som barn, också seriealbumen från Förlags AB Semic. I seriealbumen fanns en helsida som beskrev flygplanen, och när jag såg Svockos flygkropp dök namnet Catalina upp i huvudet, och det visade sig vara rätt. Det börjar väl vara närmare 30 år sedan jag läste seriealbumet.

Jag vet inte vart mina seriealbum tog vägen, men på nätet hittar man det mesta. "Möte med Tigern" hette serien med Catalinan i huvudrollen. Här är pärmen och en albumsida:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav svocko mån jan 28, 2008 4:03 pm

Har denna vecka tillverkat ving fastsättningen´som blir på en ganska liten yta. så jag gjorde styrpinnar i kolfiber och fyra st. fem millimeters nylon skruvar att fästa fingen med. Ving stöttorna som kommer under vingen får lov att hålla ihop resten.

Bild

Har limmat en del lister på kroppen som känns ganska svår byggd, där finns ingen rak yta så det är lätt hänt att listerna drar kroppen skev.

Bild

Här en bild på undersidan som mer och mer börjar likna ett båtskrov.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Nästa

Återgå till Flygplan & Helikoptrar