COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Vinterprojekt-08

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Inläggav Steve mån jan 28, 2008 8:01 pm

Är mycket imponerad över det fina byggandet.
Väntar med spänning på slutresultatet. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko sön feb 03, 2008 9:55 pm

Har fått till "lådor" för landnings ställen. där är inlimmat mässings rör för landställen, som skall gå att montera bort när det blir sjöflygning.

Bild

Här är noshjulets mässingsrör, syns lite dåligt. Har en silikonslangs bit på övreändan av mässingröret som jag tänkte skall knipa om landstället när man träder dit det?

Bild

Jag tycker att byggena ser häftiga ut när dom är i det här stadiet, sen när man klär över allt så syns ju inte konstruktionen.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav svocko sön feb 10, 2008 6:53 pm

Har nu börjat planka flygkroppen, som mer börjar se ut som en båt än ett flyg. Men måste säga att detta är ett väldigt intressant bygge :D

Bild

Också stjärten börjar få former.( :oops: Oops misstolka ej)

Bild

Prövade att klä en balsabit med tunt papper och cellulosalack, något som jag ej provat förut. Större delen av planet är väl tänkt att klä på detta viset. Före man målar det.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav svocko sön feb 17, 2008 3:41 pm

Har nu plankat nästan ena hela sidan. Det är knepigt när det böjs åt flera håll, måsta blöta balsan ganska rejält och då tycker jag det blir svår att få ca. limmet att torka.

Bild

Har också klätt in ving fästet. Det gjorde jag med 6mm balsa bitar, såg ganska vilt ut när bitarna var dit limmade. Nu när det är slipat ser det rätt bra ut.

Bild

Här är sidorodret som jag tillverkat. Än en gång svårt med gångjärnen, när rodret är ca. en cm. tjockt nertill och tunt upptill.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Steve mån feb 18, 2008 6:54 pm

Vackert! Lite udda att se konstruktion av en flygbåt här omkring. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko mån feb 18, 2008 7:37 pm

Ja jag tycker det är det häftigaste bygget jag trixat ihop hitils. Borde börja fundera på motorer åt den och få dom sex servona och två fartreglagen beställda.
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav svocko sön mar 09, 2008 12:49 pm

Nu har det inte blivit så mycket snickrat. Har fått tillbringa sportlovet i vårt vackra finska Lappland.

Bild

Någon som vet var det är taget?

Bild

Man längtar tillbaks,och vad tur man har som slipper upp dit tillbaks nu på torsdag.

Men lite hobbyrum har det blivit, plankat litet och tillverkat landställen.

Bild
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav sundqvistjohan mån mar 10, 2008 12:41 am

svocko skrev:Någon som vet var det är taget?

Hmm... gissade på flygplanet i denna tråd, så jag ska försöka igen - men betvivlar att jag har samma tur.

Gissning: Ylläs, den undre bilden ”Harrinrinne”
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav svocko mån mar 10, 2008 8:58 pm

Turen hänger med dig Johan, du har alldeles rätt.
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Steve ons mar 12, 2008 6:19 pm

Gissade tidigare innan svaret kom på trakten kring Isosyöte.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav svocko sön mar 30, 2008 7:39 pm

Ett tag sen sist, men här har hänt mycket annat. Men jag har provat på att "glasa" tror det heter så.Lackat stjärtfenan med cellulosa lack som är utspätt med 50% thinner tre gånger, med mellanslip 150 papper. Sen lade jag på ett tunt papper och lackade tre gånger till. Resultatet är en fin yta att sen måla på.

Bild

I den organiserade röran syns också den tre mm. led som jag skall använda till positjonsljus. Det är lustigt med pappret som jag änvänder. Det har kommit med en byggsats från Graupner på en Taxi som byggdes någon gång på början av 80 talet, och blev då inte använt men kommer nu väl till hands.
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Re: Vinterprojekt-08

Inläggav svocko sön maj 18, 2008 4:28 pm

Det är nu en tid sen den här byggtråden blev uppdaterad, borde kanske ändra på rubriken det blev en aning längre projekt en tänkt. Men helt stilla i hobbyrummet har det inte varit. Kroppen är nu helt plankad och lackad tre gånger utanpå. Jag lackade den även innuti genom att hälla in ca. tre dl. lack genom kabinhuvens öppning och sen svänga och vrida på flygplanskroppen detta var klottigt men kanske bra om man skall senare pröva på sjöflyg. Servorna till stjärt rodrena är monterade bak i kroppen och servokablarna har jag skarvat med eltrådar genom att löda ihop och sen trädde jag krympslang över skarven och värmde.

Bild

Min kamera har börjat ta suddiga bilder vet inte varför :(
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Inläggav Per-Erik sön maj 18, 2008 7:01 pm

Blir kul att få se det färdiga resultatet sen. Får lite press på mej nu --- tror jag skall gå ut i garaget och fortsätta med Extran... :D
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav svocko tis jun 17, 2008 6:39 pm

Så fick man då se en färdigbyggd Catalina i Barkarby och den var ju så fin, kanske man nu börjar hitta tid till att färdigställa sin egna.

Bild

Bild

Det har nu lackats färdigt på kroppen? nu återstår en massa slipande innan lackeringen. Tyvärr så skedde redan första kraschen inne i garaget och det blev ett hål i stjärtfenan som syns kanske på bilden, det blev också en del andra skråmor. Tur att den inte är helt färdig :)
Nexus 30
Sceadu50 Hyper Head
Bild
Användarvisningsbild
svocko
Ordförande
Ordförande

Föregående

Återgå till Flygplan & Helikoptrar