COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Saito FA-125 smörjproblem

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Saito FA-125 smörjproblem

Inläggav sundqvistjohan tor apr 15, 2010 10:18 pm

Innan jag köpte min Saito 125, hade jag läst på http://www.lennokit.net/showthread.php? ... =saito+150 inlägg 3 och 4, om problem med smörjning i "nosen" på denna Saito. De första 20 flygningarna hade motorn ibland ett "skramlande" ljud men så småningom lät motorn hur fint som helst.

Efter ca 50 flygningar (drygt 8 timmars körning) i söndags var det hur bra drag som helst i motorn, obegränsade vertikaler med min Frenzy tills motorn plötsligt stannade och jag fick göra en dead stick-landning.

När jag hade tankat och skulle starta på nytt kändes motorn som en tvåtaktare. Bort med motorkåpa och ventilkåpor och det visade sig att ventilerna inte alls rördes när man drog runt propellern. Mikael Back demonterade motorn på fältet, och det visade sig att kamaxeln var torr som fnöske. Någon olja tycks inte ha kommit fram till kamaxeln. (Jag har kört med färdigblandad Morgan Cool Power, 17% syntetolja, 10% nitrometan och resten metanol). Kamaxeln hade tydligen skurit medan motorn fortsatte litet till och drog med sig kuggarna längs ett kvarts varv.
Bild

Mikael tog motorn med sig hem, ringde till Sabe och hade ny kamaxel följande dag. Min motor var reparerad 2 dagar efter haveriet, och nu har Mikael borrat in en nippel till kamaxeln. Det ska bli intressant att testa Mikaels lösning för smörjningen till motorns "nos". Se bild.
Bild

Tyvärr hinner jag inte flyga detta veckoslut pga jobbet, men ska testa hur detta funkar så fort jag har tillfälle.

Annars, som vanligt med mina fyrtaktare rostar lagrena så fort man startat motorn. Premiär för ett år sedan, modellen förvarad i rumstemperatur och torr luft, så här såg det ut nu:
Bild

Får börja pumpa vevhuset fullt med olja efter varje flygning, frågan är hur jag ska göra med min OS FS 200 som har en kort slang mellan vevhus och insuget. Med motorkåpa lär det bli svårt att kunna få in olja i vevhuset efter avslutad flygning.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Flygplan & Helikoptrar