COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Hangar 9 Spitfire 9 Mk II 60

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Hangar 9 Spitfire 9 Mk II 60

Inläggav Per-Erik lör jun 27, 2009 11:17 am

I höstas skaffade jag en Spitfire från Hangar 9. Efter att ha fått vingen mer eller mindre färdig (infällbart landningsställ, flaps, skevroder) satte jag projektet på is tills vidare. För någon vecka sedan började jag pynja med modellen igen, och idag blev den klar. Den är en aning framtung, men jag skall låta den vara så tills vidare --- orkar inte pynja vidare med den nu.
Några bilder:

Bild
Avgasrör från Keleo Creations.

Bild

Bild

Bild
Den här piloten satt tidigare i min Extra 300S, konstigt nog. Ser mer ut som en WWII-pilot, tycker jag.

Bild
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Re: Hangar 9 Spitfire 9 Mk II 60

Inläggav sundqvistjohan lör jun 27, 2009 9:45 pm

Woaw, vad snygg! Synd att jag missar premiären i morgon, men se till att filma.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik sön jun 28, 2009 9:44 pm

Det blev premiär för Spitfiren idag. Jag hann inte flyga speciellt länge förrän jag märkte att motorn inte riktigt ville gå som den borde. Det visade sig att jag hade varit lite för snål när jag tog upp hålen för kylning i kåpan. De var alltför små, tydligen, för motorn blev kokhet på nolltid och nöp. Några minuters jobb med dremeln så borde det problemet vara ur världen.

Som tur var hade jag Pittsen att flyga med också:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav Steve mån jun 29, 2009 10:46 pm

Häftigt att få se en Spitfire....finns inte så många som har sådana i klubben, bara två vad jag vet av. Blir intressant att se den flyga någon dag i sommar då man får passande tillfälle att komma och se den. :)

På tal om WW-II - flyg så är min Messerschmitt hel och hållen. Har inte flugit med den på si sådär tre sommrar. "Hög koncentration" vid flygning med den har lett till att man har lagt den på hyllan en tid...
Har bara lite problem med att få vingfästet att hålla och efter en buklandning i mjukt högt gräs brukar framvingen bli lös. En enkel lösning tillfälligt är att tejpa fast bra under vingen så hålls dom på plats ett tag. Minns att det var bra fart i Messerschmitten trots att jag bara körde med en speed 300-elmotor och på den tiden ett ganska tungt NI-MH-batteri på 7,2 V. :)
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan ons jul 01, 2009 12:19 am

Ikväll fungerade kylningen av motorn bra, men andra bekymmer tog vid. En tappad skruv till ena ventilkåpan under första flygningen och ladningsställens fäste som skruvade upp sig med påföljd att det ena stället vred sig efter den andra landningen. Hangar 9 borde nog ha låst de färdigt installerade landningsställen med Loctite. Minns min egen Seagull Yak-54 som tappade hjulaxel och hjul under en av de första flygningarna pga. dålig konstruktion av hjulaxel.
Tur i oturen var att den enda skadan var en förstörd propeller.

Planet är mycket snyggt i luften och här kommer flygning nr 2 och 3 på film: http://www.youtube.com/watch?v=jhSeac65qKw
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Flygplan & Helikoptrar