COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Frenzy 100 ARF

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Frenzy 100 ARF

Inläggav sundqvistjohan lör mar 14, 2009 9:53 pm

Så har jag då drabbats av ha-begär än en gång.

Jag trodde mig ha de förbränningsmotorplan jag behöver, men man hittar alltid nya projekt.

En kärra i samma storlek som Yaken, men lägre vingbelastning och tjock vingprofil så att den kan flyga långsamt som Twisten men med längre kropp än Twisten så att den är stabil i knife edge och hovring. Stora roderytor och utslag så att den klarar "flat spin" och "blender" och lätt att montera ihop på fältet.

Hoppas att allt detta stämmer in på Frenzy som jag beställde i veckan. Jag beställde också rekommenderad motor (Saito FA-125) som väger 700g med ljuddämpare. Min OS FS-120 med pump som jag har i Yaken väger 1kg med ljuddämpare. Saiton har alltså större cylindervolym och väger 300g mindre och jag hoppas att det kommer att märkas på hovringsprestandan.

"Flat spin" och "torque roll" är manövrar jag hittills inte klarat av. Med Frenzy hoppas jag att kunna utföra dessa :D

Länkar finns på min hemsida, hoppas postavin kommer snart.
http://johansundqvist4.googlepages.com/hangar9frenzy100arf

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Frenzy 100 ARF

Inläggav sundqvistjohan tor mar 19, 2009 10:46 pm

Fick kärran, elektroniken och motorn hemkörd till dörren från Al's Hobbies (England) idag. Det var 8 dagar efter att jag lagt min beställning. På Sabe är planet en beställningsprodukt och då kan det ta månader innan man får planet.
Frakten gick på 50£, tycker inte det är så mycket för snabb service.

Lådan var packad i ett extra lager kartong och var helt oskadad. Locklyftet avslöjade en liten skada i på ena "fliken" som sitter ytterom skevrodret. Har inte tänkt reklamera skadan (yttre kanten på vingen är hel, medan balsaribban på inre sidan mot skevrodret har en skada). Eftersom klädseln har en liten reva där har jag tänkt droppa CA-lim genom revan och sedan försluta klädseln med en liten bit transparent tejp. Känns inte värt det att reklamera och returnera vingen för en så pass liten skada.

Sonen Jesper får posera med vinge, kropp och motor. Har märkt ut var skadan finns på bilden av hela vingen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan sön mar 22, 2009 8:40 pm

Hade litet tid över idag och limmade fast stabilisatorn, båda höjdrodren (mylargångjärn som limmas med CA-lim), fenan och sporrhjulsinfästningen.
Sidrodret får jag limma en annan dag.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik mån mar 23, 2009 8:40 pm

Det måste vara ett vårtecken att nån har börjat bygga igen. Snart kan jag väl inte längre skylla på att det är för kallt i garaget, utan får väl börja tänka på att fortsätta med min Spitfire så småningom. Frenzyn ser bra ut.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav Steve mån mar 23, 2009 9:07 pm

Ser att det står 125 på motorn och att det är en "125a" som man brukar säga. Har själv inte flugit på några månader men har kört en del RC-bil, så somliga benämningar och mått inom flyget har blivit lite ringrostigt.
Tänker närmare på 125 som det står på motorn...vad stod det för nu igen och hur många cc är motorn? 15-20 cc...? Vet att 125 anger storleken på motorn i kubik...någonting... Hur var det man gjorde för att räkna ut till cc...?
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan mån mar 23, 2009 10:42 pm

Det vanligaste är att man använder kubiktum när man anger cylindervolymen på en metanolmotor en 40-motor är 0,4 kubiktum och en 125-motor är 1,25 kubiktum. Motorn i Perres stora Extra 260 är en 220-motor som alltså är 2,2 kubiktum.

Här finns en omräknare http://www.konvertera.nu/konvertera_volym.php

en 46:a (det jag har i Twisten och Ultimaten) = 0,46 kubiktum = 7,5 cc (kubikcentimeter)
Min nya 125:a = 1,25 kubiktum = 20,5 cc
Perres 220 = 2,2 kubiktum = 36 cc

När det gäller bensinmotorer till RC-flyg brukar folk av någon anledning använda kubikcentimeter. T.ex en DA-50 är 50cc ( 3,05 kubiktum).
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan sön mar 29, 2009 10:33 pm

Så har jag då stjärtpartiet klart. 3 servon (två höjdservon och sidroderservot) är monterade i bakkroppen.

Jag beställde långa servoarmar för att få rejäla utslag på rodren. Tyckte det blev litet väl häftigt med stötstången på innersta hålet på roderhornet så jag flyttade ut stötstången till mittersta hålet.
Då ser utslagen ut som på bilderna nedan. Jag har inte mätt med gradskiva ännu, men jag har nog mer höjd än 35 grader i nuläget, men det behövs kanske för "flat spin".

Så här står det i manualen:
Elevator:
High Rate: 2 1/2-inch (63mm) (35 degrees) up/down
Low Rate: 1 1/4-inch (32mm) (16 degrees) up/down
Note: Elevator throw is measured at
the widest point of the elevator.
Rudder:
High Rate: 4 1/4-inch (108mm) (50 degrees) left/right
Low Rate: 2 1/2-inch (63mm) (25 degrees) left/right

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan ons apr 01, 2009 4:00 pm

Så har jag fixat vingen och skevroderlinkage. Den lilla skadan på vingen var mycket lätt att reparera. Först skar jag upp en liten flik av klädseln vid den spruckna ribban, sedan hällde jag tunt CA på ribban som sög i sig limmet och efter att limmet torkat helt var balsaribban helt styv igen. Bara att stryka fast klädseln igen och en bit bred klar tejp över så att klädseln inte rivs upp.

Höjd och dykroder så som jag monterat det med mina långa servoarmar blev 50°upp/50°ner. Litet väl häftigt då det rekommenderas 35° på "high rate". Jag har nu flyttat ut stötstången till hålet längst ut på roderhornet och då kommer jag ner till 44°. Jag tror att det kan behövas så stort utslag vid manövrar som "waterfall", "blender" och vanlig "flat spin". Jag använder inte expo, vill ha linjärt utlag utan "ketchup-effekt" så jag använder dual rates med mindre utslag vid start, landning och flygning där vingen bär.

Sidrodret var exakt enligt rekommendation (50°) och skevrodren som jag monterade i förrgår är också enligt manual (35°) med något kortare servoarmar. De mindre roderutslagen för "sportflygning" för jag programmera in på low rate i själva sändaren.

Nu har jag motorinstallation och kåpa kvar. Det kan ta tid då jag först ska köra in Saiton i bänk, Perre har en inkörningsbänk, så det blir väl i Sundom motorn ska startas första gången. Jag antar att motorn vibrerar rejält då man kör den för rikt, och det vill jag inte utsätta planet för.

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan sön apr 05, 2009 1:19 pm

Nu har jag fixat en inkörningsbänk. Motorn ska köras in, sedan ska den monteras i planet. Jag hoppas få färdigt planet till påsken så att jag kan premiärflyga då.

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik sön apr 05, 2009 7:39 pm

Ser bra ut. Hoppas vi kan köra in motorn nån dag nästa vecka.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan mån apr 06, 2009 11:03 pm

Det blev inkörning i Sundom ikväll. Fyra varv ut med huvudnålen och så några sekunder med startern och full gas för att prima motorn. Sedan på men glödströmmen och Saiton startade direkt. Den fick den puttra en tank på halvgas (ca 6500 varv/min). Sedan blev det för mörkt för tachometern, det gick inte att mäta varvtalet i skymningen. Motorn fick gå en tank till med samma inställning, men på full gas. Efter ytterligare en tank gick motorn hur rent som helst (utan märkbara vibrationer) så jag testade hur den "trottlade". Ingen som helst tvekan när man snabbt drog på från tomgång till fullgas. Det verkar som om motorn är inkörd och pålitlig (åtminstone i inkörningsbänken). Tomgångsnålen behövde jag inte röra.
Nu är det bara att installera motorn och trottel-linkaget i planet, hitta ett bra ställe för mottagarbatteriet och kolla tyngdpunkten, sedan blir det premiärflygning. Arbetet med motorkåpan tar jag senare, vill ha lätt åtomst till tomgångsskruven under de första flygningarna + att jag inte vill hålla på och montera på och av kåpan om ljuddämparen skulle vibrera loss. Överlever planet de första flygningarna får jag ta itu med motorkåpans installation.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan tor apr 09, 2009 6:43 pm

Premiärflygning på Vasa flygfält i morgon, fredagen den 10 april kl. 9.30 på Vasa flygfälts gamla bana om det inte regnar/snöar eller blåser för mycket.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan fre apr 10, 2009 10:51 am

Det blåste eller regnade inte, men det var dimmigt. Jag flög ändå en 6-minutersflygning i dimman. Några aerobatiska trick blev det inte fråga om - när jag prövade vertikalförmågan försvann planet genast in i dimman så det blev mest att flyga runt i cirklar.

Blir ny flygning i morgon.

FILM: http://www.youtube.com/watch?v=cTQuFiu5Vkk

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve fre apr 10, 2009 6:38 pm

Premiärflygningen ser ut att ha gått bra. Synd bara att det var så tät dimma idag.

Vädret ser lovande ut till på lördag och söndag enligt Meteorologiska Institutets- och Windgurus webbsida.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan sön apr 12, 2009 1:50 pm

Idag blåste det, men det var soligt och behaglig temperatur så man kunde flyga utan att få kalla fingrar. Fick testat vertikalprestandan; hovring med gasspaken i mittläge och den drar genast iväg uppåt då man ger full gas. Detta utan att jag ens sökt toppvarven på den nya Saito 125:an. Äntligen har jag en modell som är rejält motoriserad för 3D-flyg. Ska nog ta ner hovringarna på låg höjd bara det är vindstilla och jag vant mig med modellen.
Den kniveggar hur bra som helst, inte alls samma "vingliga" attityd som Twisten. Tror att det kommer att bli en kul 3D/sportflygare. Kvickrollar däremot fixar jag inte snyggt med detta plan, där är min Yak-54 överlägsen. Det blev 3 flygningar, sedan började det bli över 7m/s i vindbyarna och det var bäst att sluta.

FILM: http://www.youtube.com/watch?v=HZOfXEq_Xvs
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Nästa

Återgå till Flygplan & Helikoptrar