COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Cirkeln är sluten:-)

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Cirkeln är sluten:-)

Inläggav sundqvistjohan lör jul 12, 2008 1:22 am

Sommaren 2005 tog jag upp RC-flygandet igen efter en nästan 20 år lång paus med en liten gul Piper J-3 Cub från Kyosho. Idag då jag var på väg hem från husbilssemester med familjen gjorde vi ett stopp i Ideapark utanför Tammerfors. Jag skulle handla några små RC-prylar åt brorsan och så fick jag syn på en billig Cub av ett fabrikat som jag aldrig hört talas om (SF) Super Flying Model. Jag öppnade paketet och tittade på mycket fint beklädda delar utan en enda rynka. Väl hemma märker jag att modellen är stadigt byggd (mycket mera trä än i Yaken, så den blir antagligen relativt tung), men allt verkar vara gediget och genomtänkt.

Jag börjar förstå varför en Cub kan vara svårstyrd på marken, den korta kroppen jämfört med spännvidden kan nog ställa till problem vid taxning, start och landning - men man får väl lära sig litet ny teknik. Det ska bli kul att flyga ett "normalmotoriserat" plan efter alla plan jag har med vertikalprestanda. 172cm spännvidd med 40-size motor ska flygas på vingen, inte hållas upp med motor :D

Får fundera på motorvalet - Just nu lutar det mot en OS FS-70 Surpass - likadan motor som Perre har i sin U-Can-Do men kanske en med pump (blivit bortskämd att flyga utan tryckmatning med Yaken).
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEXP5&P=0 . Vill att planet ändå ska orka bära en fulltstor videokamera med DV-kassett.

Här kommer en bild med litet fakta från paketet:
Bild

Lämpligt stor för att fraktas i bilen:
Bild

Länk till tillverkarens hemsida: http://www.mth.com.tw/en/products/?method=detail&aid=8
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Cirkeln är sluten:-)

Inläggav Per-Erik lör jul 12, 2008 1:54 pm

Jag vill också ha en... :) Blir kul att få se den i luften.
Det blir att börja på en ny cirkel nu då.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan sön jul 13, 2008 10:41 pm

Första ARF-modellen jag har träffat på där man ska beklä vissa delar själv. Som tur var var det platta delar av solitt trä som skulle bekläs.

Landningsställsatrapperna (en beklädd)
Bild

och 4 vingstöttor
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan mån jul 14, 2008 1:17 am

Nattbygge :-)

Två av de tre kritiska moment som i hög grad påverkar flygförmågan gjorde jag inatt:

1. limma ihop vingen (den ska ha litet V-form, men väldigt lite)
2. limma fast stabilisatorn
3. limma fast fenan (det tar jag i morgon)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan ons jul 16, 2008 2:05 am

Hann montera litet mera idag.

Fenan och landningsställ på plats
Bild

Vajrarna är en skaladetalj, det ska monteras vajrar i stjärtpartiet också.
Bild

"Stötdämparna" som ska sitta på landningsställsvajrarna kom inte med i paketet. Får skaffa ett par svarta cylindrar av något slag.
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan tor jul 17, 2008 4:56 pm

Roderlinkage på plats
Bild

Vajrarna mellan stabbe och fena
Bild

Börjar nästan likna en Cub nu, bara vingstagen kvar - sedan måsta jag invänta motor, servon och annat smått och gott.
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan ons jul 23, 2008 2:47 am

Jag fick hem smågodiset idag
Bild

Motorn passade precis i motorbocken
Bild

Trottelarmen satt för nära motorbocken så det fick bli en böjd stötstång
Bild

Servona på plats
Bild

Vingstagen på plats
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik ons jul 23, 2008 8:39 am

Du har inte ens hållit på två veckor än och är snart klar --- så skall det gå till! Vi siktar på premiär snart, va?
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan tor jul 24, 2008 12:40 am

Premiären gör jag gärna idag (torsdag), en eller ett par tankar inköring först bara.
Dagens arbete:
-monterade mottagaracken längst fram mot brandväggen
-tanken ovanpå acken, skumgummi överallt (ljuddämparen har två nipplar, en för att trycksätta tanken och en nippel med mindre hål till vevhuset - har inte sett den varianten förut)
-bränslefilter på slangen till förgasaren och en tankventil (DuBro) på sidan av kroppen
-mottagaren fick sin slutgiltiga plats framför servobrickan
-motorn skuvades fast ordentligt
-radion programmerades och alla roderytor ställdes in i grundläge (mekaniskt).
-vindrutan och sidofönstrena monteras
-vingen skruvades fast och så kom det spännande momentet, var ligger tyngdpunkten (är den fel får jag riva ur tanken, flytta batteriet, skruva loss motorn för att få tillbaka alla slangar när jag har satt tillbaka tanken).
- ritar ett märke på 1/3 av vingkordan, sätter pekfingrarna på märket och lyfter.
- modellen ligger alldeles vågrätt när jag lyfter, YEAH!!!

Arbetet med motorkåpan får vänta tills efter premiären, onödigt att jobba med den om det skulle visa sig att jag kraschar på premiären.

Bild

Om du har möjlighet att komma med på inkörning och premiär idag Perre, hoppas jag att du kan ta med ditt värmetåliga silikon så att jag får ljuddämparen att sitta fast ordentligt.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan mån jun 22, 2009 8:56 pm

Nu är det dags för nya äventyr med Cuben. Jag har monterat pontoner på planet. Det kan bli en utmaning att flyga med extra luftmotstånd och de 1267g extra som stället, pontonerna och servot till vattenrodret väger. Klarar jag att starta och landa på vattnet så kommer ännu mer tyngd på planet - då ska jag montera min digikamera och filma sjöflyg från luften.

Premiär i morgon, tisdag, om vädret tillåter.

Bilderna är tagna med min telefon, så kvaliteten är inte den bästa.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Flygplan & Helikoptrar