1. Spela in ljudet från flygplanet (på video, eller banda in på annat sätt)
flyg så nära mikrofonen som möjligt.
2. Ladda ner programmet "VSpectrum 1.56 + Kurzdokumentation" på följande sajt http://www.sprut.de/electronic/soft/vspec.htm
3. Kör ljudsignalen in i datorn via ljudkortets "line in" ingång eller spela upp ljudet framför mikrofonen om du har en sådan kopplad till datorn.
Nu får du en grafisk bild av ljudet i programmet, en högre ton (frekvens) innan planet passerat mikrofonen och en lägre ton när planet har passerat mikrofonen.
4. Klicka med musen på strecket som uppstår före planet passerat micken och avläs frekvensen (f1), klicka sedan på strecket som bildas efter att planet passerat micken och avläs den frekvensen (f2). (Det spelar ingen roll vilken ljudkurva man använder. Varje ton ger många övertoner och det blir samma resultat vilken av ljudkurvorna man än använder)
5. Räkna ut hastigheten på planet med följande formel:
vs = v * ( f1 - f2 ) / ( f1 +f2 )
vs=flygplanets hastighet (m/s) vill man ha svaret i km/h ska man multiplicera med 3,6
v=ljudets hastighet (sätt in 343 istället för v i formeln=ljudets hastighet vid 20 grader Celsius)
f1 och f2 avläser man i dataprogrammet (det jag skrev i punkt 4)
Bakgrund:
Visste inte att det är vanligt att mäta hastigheten på pylonkärror med dopplereffekten (det att tonhöjden är hög när planet kommer mot en själv och att den sjunker när planet passerat). Försökte själv skapa en ekvation för att räkna ut hastigheten på ett flygplan med hjälp av denna ändring i tonhöjd i en tråd på svensktmodellflyg. Jag gjorde ett litet fel i beräkningen (jag antog att grundfrekvensen ligger exakt mellan f1 och f2 men det gör den inte). Michael Österlund på svensktmodellflyg hjälpte mig att korrigera formeln.
Jag analyserade ljudet av en överflygning i en film http://www.youtube.com/watch?v=mVnOcC-5yyI&mode=related&search=
1 min och 50 sek in i filmen kollade jag tonhöjden på gehör och Michael Österlund räknade ut att planet flög 107 km/h på basen av frekvenserna jag hade lyssnat mig fram till.
Kollade samma filmsnutt idag med det tyska programmets hjälp. Svaret blev då 102,6 km/h. Blev ganska stolt då jag enbart med örats hjälp hade en felmarginal mindre än 5 km/h
Jag har fortsatt diskussionen per e-post med Michael Österlund, det var han som gav länken till det tyska frekvensanalysprogrammet.
Kanske någon hittar ett program som är ännu bekvämare, där man får flygplanets hastighet direkt (där formeln finns inbyggd i programmet).
Bara att bygga färdigt Funjet nu Perre, så ska vi se om du kommer upp över 102,6 km/h i planflykt. Måste vara ganska knepigt att flyga så fort med en så liten modell.