COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Beräkna hastigheten på ditt flygplan

Diskussioner om radiostyrda flygplan, helikoptrar och andra luftflygande föremål. Här kan man också visa videofilmer från flygningar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Beräkna hastigheten på ditt flygplan

Inläggav sundqvistjohan ons mar 28, 2007 8:46 pm

Genom att spela in ljudet av ett flygplan (t.ex Sven-Håkans Minijazz eller Per-Eriks Funjet) är det enkelt att beräkna hur fort planet flyger. Jag får börja ta med min Minidisc-spelare till fältet och banda in, så får vi se hur snabbt ni flyger :-)

1. Spela in ljudet från flygplanet (på video, eller banda in på annat sätt)
flyg så nära mikrofonen som möjligt.
2. Ladda ner programmet "VSpectrum 1.56 + Kurzdokumentation" på följande sajt http://www.sprut.de/electronic/soft/vspec.htm
3. Kör ljudsignalen in i datorn via ljudkortets "line in" ingång eller spela upp ljudet framför mikrofonen om du har en sådan kopplad till datorn.

Nu får du en grafisk bild av ljudet i programmet, en högre ton (frekvens) innan planet passerat mikrofonen och en lägre ton när planet har passerat mikrofonen.

4. Klicka med musen på strecket som uppstår före planet passerat micken och avläs frekvensen (f1), klicka sedan på strecket som bildas efter att planet passerat micken och avläs den frekvensen (f2). (Det spelar ingen roll vilken ljudkurva man använder. Varje ton ger många övertoner och det blir samma resultat vilken av ljudkurvorna man än använder)

5. Räkna ut hastigheten på planet med följande formel:

vs = v * ( f1 - f2 ) / ( f1 +f2 )

vs=flygplanets hastighet (m/s) vill man ha svaret i km/h ska man multiplicera med 3,6
v=ljudets hastighet (sätt in 343 istället för v i formeln=ljudets hastighet vid 20 grader Celsius)
f1 och f2 avläser man i dataprogrammet (det jag skrev i punkt 4)

Bakgrund:

Visste inte att det är vanligt att mäta hastigheten på pylonkärror med dopplereffekten (det att tonhöjden är hög när planet kommer mot en själv och att den sjunker när planet passerat). Försökte själv skapa en ekvation för att räkna ut hastigheten på ett flygplan med hjälp av denna ändring i tonhöjd i en tråd på svensktmodellflyg. Jag gjorde ett litet fel i beräkningen (jag antog att grundfrekvensen ligger exakt mellan f1 och f2 men det gör den inte). Michael Österlund på svensktmodellflyg hjälpte mig att korrigera formeln.

Jag analyserade ljudet av en överflygning i en film http://www.youtube.com/watch?v=mVnOcC-5yyI&mode=related&search=

1 min och 50 sek in i filmen kollade jag tonhöjden på gehör och Michael Österlund räknade ut att planet flög 107 km/h på basen av frekvenserna jag hade lyssnat mig fram till.
Kollade samma filmsnutt idag med det tyska programmets hjälp. Svaret blev då 102,6 km/h. Blev ganska stolt då jag enbart med örats hjälp hade en felmarginal mindre än 5 km/h

Jag har fortsatt diskussionen per e-post med Michael Österlund, det var han som gav länken till det tyska frekvensanalysprogrammet.
Kanske någon hittar ett program som är ännu bekvämare, där man får flygplanets hastighet direkt (där formeln finns inbyggd i programmet).

Bara att bygga färdigt Funjet nu Perre, så ska vi se om du kommer upp över 102,6 km/h i planflykt. Måste vara ganska knepigt att flyga så fort med en så liten modell.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan ons mar 28, 2007 10:05 pm

Jag tittade litet noggrannare på den tyska sajten. Det fanns ett ännu bättre program här
http://www.sprut.de/electronic/soft/scope.htm

Programmet heter "WAVEosSCOPE" och det programmet importerar direkt en wav-fil.

Det enda man behöver göra i det programmet är att skapa en ljudfil av sin inspelning (wav) när planet flyger över mikrofonen.
Ni behöver alltså inte ekvationen i förra inlägget, programmet ger hastigheten direkt i km/h

Resultatet från filmen jag skrev om i förra inlägget blev 102,6 km/h med det programmet. Testade "WAVEosSCOPE" också som alltså räknar ut hastigheten själv. Skapade en wav-fil av sekunderna då planet gör överflygningen och så här ser det ut i programmet:
Bild

när man har klickat kommer hastigheten automatiskt:
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan lör mar 31, 2007 2:36 pm

Fin dag på fältet i morse, ibland vindstilla och ibland en svag vind. Perfekta förhållanden att testa hastighetsmätning genom att analysera ljudet av en förbiflygning (doppler-mätning).

Bandade förbiflygningarna med min mobiltelefon. Tyvärr hördes Steves borstlösa setup på Slowsticken inte alls på min inspelning, så den har jag inga data på. Den flyger ändå rätt fort med den nya motorn.

Sukhoien hade jag ju uppskattat till att flyga 135 km/h eftersom jag med GPS-navigator har mätt upp 157 km/h i medvind (ca 6 m/s). Vågade förstås inte flyga så väldigt nära mobiltelefonen - men tror nog att dopplermätningar är ganska pålitliga ändå trots att förbiflygningen sker ett tiotal meter bort.

Klicka här för att höra ljudet av Sukhoien

Analysen säger ca 131 km/h
Bild

Flög ikapp med med Perre idag (han flög med U-Can-Do och jag med Twisten). Tyckte nog att U-Can-Do gick fortare, vi ska titta på analysen:

Klicka här för att höra Perres U-Can-Do

Bild

Klicka här för att höra min Twist

Bild

Ajdå, U-Can-Do gick 92,5 km/h och Twisten 80,5 km/h. Får skylla på att vi gjorde Twistmätningen i motvind (upp mot ladan).

Det var i alla fall roligt att se att det går att mäta hastigheten med ganska stor noggrannhet på detta sätt.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve lör mar 31, 2007 6:58 pm

sundqvistjohan skrev:Tyvärr hördes Steves borstlösa setup på Slowsticken inte alls på min inspelning, så den har jag inga data på. Den flyger ändå rätt fort med den nya motorn.

Ingen fara, det går "många tåg" så att säga. Motorn ger trots allt ifrån sig mycket svaga ljud, synes vara en ganska tystgående maskin.
Vågade inte flyga alltför nära vid ljudupptagningen, ville inte riskera någon olycka. Alternativ köpa en trådlös "micro"-mikrofon att montera fast på planet och en mottagare på marken som man sammankoplar till en laptop eller något i den stilen. :D Får fundera på saken, detdär skall vi nog fixa...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan lör mar 31, 2007 8:53 pm

Steve skrev:Alternativ köpa en trådlös "micro"-mikrofon att montera fast på planet och en mottagare på marken som man sammankoplar till en laptop eller något i den stilen.

Det funkar inte, mikrofonen måste vara stillastående och planet flyga förbi för att det ska uppstå dopplereffekt. Med mikrofon på planet hörs motorljudet på rätt frekvens hela tiden.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Flygplan & Helikoptrar