COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Rc-meet Storvik

Diskussioner om egna fotografier från olika RC-träffar.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Rc-meet Storvik

Inläggav Martin lör sep 01, 2007 6:29 pm

Hej! Idag lördag har jag varit på ett rc meet på ett närliggande flygfält här i sandviken. Jag tog med mig helikoptern mestadels för att bidra med ett visnings objekt. Men också för att få någon att kolla så att allt är intrimmat som det ska mm. Jag träffade en kille som erbjöd sig att hjälpa mig och vi kollade pitchen på bladen, och den var inte riktigt som den skulle, men det var lätt fixat. Efter det såg vi att en Ball end hadde spruckit. Som tur var fick jag en av honom och den passade :D . Efter det så startade vi upp helikoptern och jag lät honom Provflyga den eftersom jag inte var medlem i klubben och inte hadde rätt att flyga där. Jag kan säga att det var Väldigt Roligt att se den flyga. så nu vet jag att den funkar! Sen så provade jag på dubbelkommando med en trainer kärra som liknar Kyoshos Calmato. Det var riktigt roligt. Och det gick förvånadsvärt bra för att vara första gången. Tänkte att man kanske har en Framtid inom Rc-Flyg ändå :wink: . Nog skrivet, nu kommer lite bilder,

PS. det blev inte så många bilder eftersom det inte var så specielt många modeller.

Bild
Trainern som jag provflög och en motorseglare från kyosho.

Bild
En Imagine 50 och en FuntantaX

Bild
Min Caliber 30

Bild
3 Helikoptrar på depå bordet

Bild
Imagine 50

Bild
FuntanaX

Bild
Vet ej namnet på denna, men den var i ungefär samma storlek som min
MVH Martin

Modeller:
Helikoptrar: Kyosho Caliber 30,
Flygplan:, E-Flite Mini Showtime ARF, Sebino Cap 232
Bilar: Kyosho Pure ten Alpha 3. Kyosho Inferno 7.5 SP3 Buggy
Användarvisningsbild
Martin
Modelljärnvägs expert

Inläggav Per-Erik fre sep 07, 2007 8:15 pm

Fina bilder, Mson. Lycka till med ditt helikopterflygande. Håll oss underrättade om dina framgångar (eller eventuella motgångar). :?
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Re: Rc-meet Storvik

Inläggav Steve sön sep 09, 2007 3:12 pm

Fina bilder Martin. :) Synd att man inte har tid att flyga så mycket nu för tiden. Mycket att fixa med hemmavid + skogsbruk.

Mson skrev:jag lät honom Provflyga den eftersom jag inte var medlem i klubben och inte hadde rätt att flyga där.

Hur är det i Sverige, behöver man ha RC-certifikat för att flyga där på ett RC-fält, även om man t.ex. är medlem i en klubb sedan en tid tillbaka?

Läste i en tidning för en tid sedan, att för att ta detta certifikatet behöver man kunna flyga ett plan, så att man kan styra det och vet grunderna hur man går till väga. Detta sker i dubbelkommando tillsammans med en instruktör. Han eller hon godkänner/icke godkänner sedan flygningen.
Detta sker med en lättflugen trainer. Det man behöver klara av för att bli godkänd är att man behöver bara "hålla planet i luften" och klara av att göra några enkla svängar.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan sön sep 09, 2007 8:05 pm

Certifikatet är avskaffat, det var tidigare SMFF http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx?p=120056 som utfärdade RC-certifikatet.
Vissa klubbar har fortfarande sitt eget certifikat (man ska klara start, flygning och landning kontrollerat), men orsaken till att man måste vara medlem i en klubb för att få flyga på klubben är att medlemskapet inkluderar en försäkring.

Dvs. om man skadar någons egendom (eller någon person), t.ex. störtar i en bil som blir skadad, ersätter försäkringen skadorna. En icke medlem är inte försäkrad, därför vill inte klubbarna riskera att någon som inte är medlem (och inte har försäkringen) flyger.

När vi flyger i Sundomklubben har vi ingen försäkring som täcker skador som våra modellplan kan ställa till. Störtar jag i Perres bil får jag antagligen betala reperationerna ur egen ficka. Om man lusläser sin hemförsäkring finns det en massa undantag.

Saxat ur "Försäkringsvillkor för hem och familj" från IF, gäller från 1.1.2007
"Ansvarsförsäkringsvillkor för privatperson" sid 29

3. Begränsningar i försäkringsskydden
Försäkringsskyddet ersetter inte skada,
5. som beror på användning av
- segelbåt...
- vattenskoter
- luftfartyg
-
-
Användarvisningsbild
sundqvistjohan