COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Dickie McLaren F1

Ämnesrelaterat om radiostyrda bilar och båtar. Egna konstruktioner, trimning, videofilmer, med mera.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Dickie McLaren F1

Inläggav Steve lör apr 29, 2006 11:32 pm

Hejsan

Funderar lite på att börja göra i ordning min gamla F1-bil, som inte har används på åratal. Finns dock ett problem med att driften frammåt ej fungerar. Fungerar endast att köra bakåt + styrning höger/vänster.
Får ta och föra den på service, men hoppas att det skall bli till att köra några rundor på Söderfjärdsvägen i sommar. :lol:

Bild
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve mån nov 12, 2007 7:35 pm

Efter en lång tids uppehåll och inga närmare planeringar, har jag nu tänkt att få igång bilen igen. Har stått oanvänd i ca 10 år, men vore roligt att kunna köra med den igen.
Skruvade bort kåpan på bilen och såg att ett kretskort omsluter hela bilens funktioner (ingen mottagare + kristall). Styranordningen verkar kontrolleras av en enkel elmotor.
Eftersom den sänder på 27 Mhz bandet, men det står varken AM- eller FM-bandet och utan kristall, har jag nu tänkt modifiera om hela systemet och installera en mottagare med kristall och fartreglage. Så man kan reglera styrningen och farten "stegvis" och inte steglöst som det är nu.

Får se om det lyckas....
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve tis nov 13, 2007 12:12 am

Har nu efter några timmars arbete ikväll kommit en bit på väg. Har nu fixat så att man har mottagare med kristall och ett GWS fartreglage i bilen, så nu kan man byta frekvens och justera hastigheten efter behov via sändaren med stegvist gaspådrag.

Har dock stött på ett problem. Eftersom tidigare var bilens styr- och gasfunktioner färdigt "inprogrammerade" via kretskortet. Den lilla elmotorn vid nosen som sköter styrningen har en + och - kabel. Om jag skall koppla denna till mottagaren för att styra måste det väl vara tre sladdar som vid ett servo? Annars kommer den väl inte att fungera på rätt sätt?
Alternativ är väl att koppla ett vanligt servo dit...?

Någon som vet om det gör skillnad att ha tre sladdar som till ett servo eller går det med två?? Kollade kopplingen på mottagaren. De två första sladdarna i en kontakt är + och -, men den tredje vet jag inte riktigt vad den har för funktion.
Behöver hjälp...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tis nov 13, 2007 11:13 pm

Steve skrev:
Har dock stött på ett problem. Eftersom tidigare var bilens styr- och gasfunktioner färdigt "inprogrammerade" via kretskortet. Den lilla elmotorn vid nosen som sköter styrningen har en + och - kabel. Om jag skall koppla denna till mottagaren för att styra måste det väl vara tre sladdar som vid ett servo? Annars kommer den väl inte att fungera på rätt sätt?
Alternativ är väl att koppla ett vanligt servo dit...?

Någon som vet om det gör skillnad att ha tre sladdar som till ett servo eller går det med två?? Kollade kopplingen på mottagaren. De två första sladdarna i en kontakt är + och -, men den tredje vet jag inte riktigt vad den har för funktion.
Behöver hjälp...

Om vi tar Futabas färger som exempel (svart, röd, vit) så ger den svarta (-) och röda (+) kabeln ström till servot. Vanliga mottagarbatterier (4,8V eller 6V kan kopplas in direkt i mottagaren och med högre spänning behöver man en bec-krets som sänker spänningen till rätt nivå.

Ditt fartreglage har en bec-krets så trots att du t.ex. använder ett tvåcells (7,4V) eller 3-cells (11,1V) Lipobatteri är det ingen fara för mottagare och servo då reglaget sänker spänningen som går in i mottagaren (och vidare till servot).

Den tredje vita kablen är signalkabel som säger vad servot ska göra (om det ska vridas åt ena eller andra hållet och hur mycket).

Jag vet ju inte hur styrningen på din bil har funkat tidigare. Kanske det är fjäderbelastad styrning som gör att hjulen hålls "rakt" och så kan den lilla elmotorn antingen göra så att hjulen svänger fullt åt ena eller andra hållet. Dvs. bilen har kanske inte haft proportionell styrning.

Med ny mottagare och fartreglage är det säkert enklast att fixa styrningen med ett normalt servo.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve tor nov 15, 2007 9:21 pm

Bild

Bild

Sätter upp två bilder från bilens inre. Den första bilden visar hur bilen såg ut i "orginal skick" med kretskortet som har styrt bilens alla funktioner då signalerna kommit från den simpla rc-sändaren.
Den andra visar hur det ser ut nu. Tog bort kretskortet helt och försåg bilen med riktig mottagare och fartreglage. Vid sidan på bild 2 bredvid bilen synns den lilla elmotorn som tidigare skötte om styrningen.

Styrningen har varit fjäderbelastad dvs om man svänger hjulenena åt ett håll, centreras dom sedan av sig själva, även fast strömmen är avstängd till bilen. Trimningen sker med en liten plastvippa som justeras åt det håll man vill trimma in hjulen åt.

Frågan är om man på något sätt kan förse elmotorn med en tredje sladd så motoraxeln vrider sig stegvis dvs enligt hur mycket man rör på spaken? Blir ganska knepigt att installera ett vanligt servo och ändra om infästningen...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve ons nov 21, 2007 6:17 pm

Skulle vara roligt att använda bilradion till F1-bilen.
Hade tänkt koppla en bilmottagare på AM-bandet 27 Mhz samma som jag har till bilradion för att styra F1-bilen med, istället för flygradion.

Upptäckte då att fartraglaget jag har installerat till F1-bilen är tillämpad enbart för RC-flyg och att gasen måste kopplas till kanal 3. Den kanalen finns inte för bilmottagare för det endamålet.
Bilarna har 2 kanaler. 1 = styrning, 2 = gas och i somliga fall 3 = "extra utstyrsel". Finns en möjlighet att programmera om fartreglaget helt, men måste kolla på tillverkarens hemsida om det finns instruktioner för det. Då skulle man kunna "lura" fartreglaget att ha gasen på kanal 2 istället för 3.

Alternativ är att köpa ett bilfartreglage för att få det att lyckas, men det är svårt att hitta ett "micro"-fartreglage till bilen. Eftersom utrymmet i bilen är så bgränsat.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan ons nov 21, 2007 7:41 pm

Steve skrev:Upptäckte då att fartraglaget jag har installerat till F1-bilen är tillämpad enbart för RC-flyg och att gasen måste kopplas till kanal 3. Den kanalen finns inte för bilmottagare för det endamålet.

Bilarna har 2 kanaler. 1 = styrning, 2 = gas och i somliga fall 3 = "extra utstyrsel". Finns en möjlighet att programmera om fartreglaget helt, men måste kolla på tillverkarens hemsida om det finns instruktioner för det. Då skulle man kunna "lura" fartreglaget att ha gasen på kanal 2 istället för 3.

Alternativ är att köpa ett bilfartreglage för att få det att lyckas, men det är svårt att hitta ett "micro"-fartreglage till bilen. Eftersom utrymmet i bilen är så bgränsat.

Ett fartreglage går mig veterligen att koppla till vilken ledig kanal som helst i en mottagare. För att fartreglaget (som ser ut att vara ett GWS ISC 480?) ska få igång motorn måste du kunna ge "0" gas först. På flygradion är ju kanal 3 trottelspaken (och den hålls i läge "0" medan de övriga kanalerna är "centrerade" till mittpunkten av utslaget). Men vilken kanal som helst kan nog sköta fartreglaget om du bara för kanalen till "0" först.

Beteckningarna på GWS-borstreglage tror jag är så att är så att ISC endast kan få motorn att gå "framåt" och rulla fritt. GS-reglagen har även broms till motorn (så att propellern stannar när man segelflyger och inte snurrar). Dessa borstreglage tror jag inte går att programmera. Reglaget aktiveras genom att man ger "0" gas.

Om din Kyosho bilradio har "backväxel" blir det knepigare. Detta klarar ju inte flygreglaget. För att få igång reglaget måste du då hålla gasen på bilradion i "full back" och sedan börjar bilen accelerera redan när gasen går mot mittläget. (antar jag)

Vad menar du förresten med "extra utstyrsel" (kanal 3 på somliga bilar)?
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Dickie McLaren F1

Inläggav Steve mån dec 29, 2008 11:17 pm

Projektet med att få igång F1-bilen igen, har stått stilla en lång period.
Det som har gjorts är att jag har haft svårt att hitta ett bilfartreglage till den som passar, pga att utrymmet är mycket begränsat när hela bilkåpan placeras ovanpå.
Installerade då ett micro-fartreglage egentligen tillämpat för små elflyg. Resultatet blev att den inte har någon back- eller bromsfunktion, utan bara att accelerera frammåt och då man centrerar gasspaken upphör driften. Ett reglage som passar perfekt storleksmässigt.

Har ännu inte hittat något passande micro-servo till styrningen nära nosen, då utrymmet är begränsat.

I övrigt fungerar bilen bra, går att köra drag-race med den och god fart. :D
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Återgå till Bilar & Båtar