Steve skrev:
Har dock stött på ett problem. Eftersom tidigare var bilens styr- och gasfunktioner färdigt "inprogrammerade" via kretskortet. Den lilla elmotorn vid nosen som sköter styrningen har en + och - kabel. Om jag skall koppla denna till mottagaren för att styra måste det väl vara tre sladdar som vid ett servo? Annars kommer den väl inte att fungera på rätt sätt?
Alternativ är väl att koppla ett vanligt servo dit...?
Någon som vet om det gör skillnad att ha tre sladdar som till ett servo eller går det med två?? Kollade kopplingen på mottagaren. De två första sladdarna i en kontakt är + och -, men den tredje vet jag inte riktigt vad den har för funktion.
Behöver hjälp...
Om vi tar Futabas färger som exempel (svart, röd, vit) så ger den svarta (-) och röda (+) kabeln ström till servot. Vanliga mottagarbatterier (4,8V eller 6V kan kopplas in direkt i mottagaren och med högre spänning behöver man en bec-krets som sänker spänningen till rätt nivå.
Ditt fartreglage har en bec-krets så trots att du t.ex. använder ett tvåcells (7,4V) eller 3-cells (11,1V) Lipobatteri är det ingen fara för mottagare och servo då reglaget sänker spänningen som går in i mottagaren (och vidare till servot).
Den tredje vita kablen är signalkabel som säger vad servot ska göra (om det ska vridas åt ena eller andra hållet och hur mycket).
Jag vet ju inte hur styrningen på din bil har funkat tidigare. Kanske det är fjäderbelastad styrning som gör att hjulen hålls "rakt" och så kan den lilla elmotorn antingen göra så att hjulen svänger fullt åt ena eller andra hållet. Dvs. bilen har kanske inte haft proportionell styrning.
Med ny mottagare och fartreglage är det säkert enklast att fixa styrningen med ett normalt servo.