COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Statusrapport - fältet, sässongen inledd!

Informeringar om viktiga företélser inom klubben och på forumet.
Träffar vid vårat flygfält, bilbana, båthamn eller på andra platser runt omkring.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Statusrapport - fältet, sässongen inledd!

Inläggav Steve tor mar 15, 2007 8:04 pm

Hejsan

Besökte fältet idag, första gången detta år för att kontrollera statusen. Är vägarna "leriga" till fältet? Hurudant ser snötäcket ut? Är gräsmattan ett "träsk", underlaget? Osv....

Blev en underbart vacker och stillsam kväll och så gott som vindstilla, så bestämde mig för att åka till fältet. Där mötte jag en bekant person (Jonny Björkström).

Typiskt då det var som mest roligt att flyga, fick man low battery-varning i sändaren igen. Misstänker batterierna börjar bli dåliga - korta flygtider. :?

Vägen till fältet börjar alltmera torka upp, men är förtfarande lite "lerig" och "spårig" att köra i (röda raka linjen till krysset som kartan visar).
Den vägen är rekommenderad att köra innan det har torkat upp ordentligt:

http://www.sundom.tv/rc/sfjarden.htm

Marenvägen som går rakt igenom Söderfjärden via Markbacken över vidare till Näset är troligen "lerig" att köra på ännu ute på Söderfjärden...

Snötäcket är så gott som borta och gräsmattan vid ladan är ännu lite "klottig" (bäst att man har gummistövlar) och har ganska mycket torvor och ojämn yta. Vägen är det bästa alternativet bredvid ladan att starta och landa på för tillfället.

Avslutar med bilder:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Steve tis apr 17, 2007 7:16 pm, redigerad totalt 3 gånger.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan tor mar 15, 2007 10:48 pm

Ajdå, jag som precis har fått ordning på mina Sukhoi-skidor. Får väl vänta ett par veckor med att flyga den tills det är litet torrare, vågar mig inte på Näset isen mera efter senaste veckas värme. Det var en kort "skidsäsong", men nu är jag välförberedd nästa vinter.

Tack för bilderna!
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik fre mar 16, 2007 4:08 pm

Det var värst --- fältet redan snöfritt? :D Söderfjärden nästa... Är tyvärr upptagen detta veckoslut, men kanske följande?
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Bästa flydagen hittils i vår

Inläggav Steve lör mar 24, 2007 7:36 pm

Vilken fantastisk vacker dag. Vindstilla (hela dagen), +10 grader varmt i skuggan (+15 i solen) och konstant skolsken. Kommer denna fina vårdag att eventuellt gå till historien som den bästa vårdag hittils?... :D

Ingen mössa och inga vantar behövdes - härlig vårvärme. Befann mig vid fältet hela eftermiddagen från ca kl 13 och 5 timmar frammåt.
Vid första flygningen befann sig planet på ca 20 m höjd då det plötsligt svängde tvärt åt höger och störtdök rakt ner. Vid ca 2 m höjd fick jag konrollen över planet igen (kunde slutat mycket illa). Detta kan tolkas som en kraftig störning, men visade sig (tror jag) att höjdroderservot börjar bli utnött av ljudet att dömma och märkte av att servoarmen rörde sig hackigt. Märkte senare att det "knastrade" i servot och att den ibland inte gav något svar. Men det gick bra att flyga trots ett "halvfungerade" höjdroder servo. :D
Får byta ut den sen tills nästa flygning.

Fick ett tips från Sven-Håkan att prova folie som man tvinnar runt sladdarna från batteriet till fartreglaget, vidare till motorn, samt sladdarna till mottagaren. Problemet är det att ibland ökar antalet störningar då man kör med borstlös setup. Folie, vanlig "köks"-folie lindrar störningarna märkte jag ganska effektivt. Störningarna försvinner inte helt men man slipper "överraskningar" i luften. :thumbsup

Bild
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan fre mar 30, 2007 7:12 pm

Morgonflygning i morgon lördag (åtminstone jag och Perre har planerat att åka ut till Söderfjärden).

Har bytt till sommardäck på Sukhoien (skidorna fick inte många flygningar denna korta säsong på Näset).
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve fre mar 30, 2007 7:46 pm

Skall försöka ta mig till fältet imorgon på morgonen (ca 8:00), så till vida man inte är alltför trött.

Håller på att finslipa det sista på Cessnan, så gott som klar. :D Kanske man premiärflyger den i påskhelgen... premiärflygningen börjar närma sig :oops:
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan fre mar 30, 2007 9:02 pm

Sov en stund till du bara Steve, jag som inte flugit sen 17 mars (två veckor sen) måste ut så tidigt som möjligt :-) Dessutom var det inte så kul senast; kraschade Slowsticken pga. borstlös setup utan räckviddstest och flög en tank med Twisten i regn (sändaren i plastpåse). Hoppas på mycket bättre väder i morgon och ska nog vara på fältet till ca 8–12. Och är Cessnan klar - varför spara en vecka, ta med och flyg i morgon vettja - vi kan nog hjälpa dig att trimma in modellen om du tar med manualen.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

För kraftiga vindar för en vacker dag

Inläggav Steve sön apr 08, 2007 6:58 pm

Hade som avsikt att premiärflyga Cessnan idag, men det har blåst ganska hårda vindar en stor del av dagen och ville inte riskera något.
Åkte i alla fall till fältet under förmiddagen strax före 11-tiden och flög med det "vanliga" röda planet då vinden var ganska lugn för en stund. Efter ett tag blåste det upp ganska mycket men periodsvis avtog vinden emellanåt och man passade på under de stunder vinden höll sig lugn.

Fick besök av Joakim Waxlax som hade med sig sitt 3-D plan (shockflyer?), men vinden var för stark. Lyckligtvis klarade sig planet oskadat, trots en ganska graftig vurpa.

Imorgon (Måndag) utlovas lugna vindar men det återstår att se.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve mån apr 09, 2007 7:24 pm

Ännu en ganska blåsig dag men med blå himmel runt Söderfjärden.
En spännande dag, blev en deadstick landning och var intressant att se hur planen tog sig igenom vindarna.

Påskhelgen har varit bra, bortsett från lite förkylning i början. Får hoppas att dom envisa vindbyarna avtar fram igenom. :)

Dagens flygplan som var ibruk:

Bild

Bild
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve fre mar 14, 2008 9:02 pm

Startar igång en gammal tråd igen...

Nu på söndag ser vädret ganska lovande ut. Tänkte då vid typ 12-tiden eller lite senare typ kl 17-tiden, åka ut till fältet på Söderfjärden å flyga. Har inte varit till fältet ännu i år så hoppas det inte är alltför lerigt och klottigt på platsen...

http://www.fmi.fi/vader/lokal.html?kunta=Vaasa
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav sundqvistjohan fre mar 14, 2008 9:17 pm

Söndag ser bra ut vad gäller vädret. Tyvärr duger inte Söderfjärden till annat än Twisten (och den har jag flugit till lust och leda i vinter :roll: ) I morgon ska jag skruva fast OS 120 i Yaken (den som Svocko bytt lager på) och så måste jag fixa sporrhjulet på planet också. Sen ska jag försöka köra med Yaken på Vasa flygfält på söndag morgon.

För min del blir det alltså Vasa flygfält vid 10-tiden på söndag.
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav sundqvistjohan sön apr 20, 2008 12:40 pm

Perre och jag var och flög i förmiddags på Vasa flygfält. Vi hade tur, där var en tävlingsflygare (från Tammerfors tror vi) som övade på F3A konstflygprogrammen. Det var roligt att se ett fint konstflygplan (2 meters spännvidd) och en skicklig pilot som kunde köra rena manövrar trots blåsten.

Tog ett par bilder med telefonen av pilot och plan.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Aktuellt