Så har då Steve och jag gjort vår första inomhusflygning. Själv hade jag övat med Shockflyers i simulator några timmar i en simulerad hall - men det är nog ingen enkel sak att flyga i ett begränsat utrymme. Min modell (Turmoil) var nog kanske ett förhastat köp, har på olika forum senare förstått att Great Planes "Flat out" modeller är designade för utomhusbruk, dvs. de är tyngre och snabbare än en "shock flyer" som ska flygas i hall.
Jag anade att det skulle bli svårt att flyga långsamt med planet då det kändes tungt. Med 3 cells 840mA ack och borstmotor blir vingbelastningen ganska hög och lågfartsflygning kan man göra endast i harriervinkel. Jag körde runt på golvet en stund först och den svängde brant och bra tack vare sporrhjulet.
Sedan ökade jag farten varje varv och prövade litet höjdroder - men den ville inte lyfta. Så småningom vågade jag öka farten mer - och det krävdes full gas nästan halva gymnastiksalen innan jag fick upp den i luften. Snabbt höjdroder så att den la sig i 45 graders vinkel så att farten bromsas upp. Då är man tvungen att svänga med sidrodret och bara balansera med skev. Tog ner modellen efter varje sväng och pustade ut. Landningsstället fjädrar ganska mycket (har för tung setup) så i vissa hårdare sättningar slog propellern i golvet. Efter några skutt i luften och harrierflygningar med en sväng slog jag ur en bit ur propellern. Samtidigt lossnade limningen i ena höjdroderhalvan.
Modellen är nog ingen inomhus-höjdare, men ute tror jag man kan göra ganska häftiga saker med den. Roderutslagen är 65 grader på enorma skev, och höjdroder. Även sidrodret är effektivt. Tack vare "side force generators" på vingarna ska man t.ex. kunna göra snäva knife edge loopingar. I morgon ska jag premiärflyga modellen utomhus, så då ska jag pröva den litet vildare.
Steve flög med sin Pico stick, som är en betydligt lugnare modell än min Turmoil. Han hann både starta och landa under en gymnastiksalslängd. Det gick också att göra snäva svängar med Pico sticken, men det kräver nog is i magen att flyga längre stunder i en vanlig gymnastiksal.
Här en bild av min Turmoil (hödroderhalvan fortfarande olimmad efter premiären inomhus)