COMPULSORY UPGRADE to Yabbers Latest Version!!! 32+ Pre-installed Modifications!
3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

Inomhusflygningar

Informeringar om viktiga företélser inom klubben och på forumet.
Träffar vid vårat flygfält, bilbana, båthamn eller på andra platser runt omkring.

Moderatorer: svocko, Micki, sundqvistjohan

Inomhusflygningar

Inläggav Steve lör nov 25, 2006 6:17 pm

Hej

Börjar bli lite tråkigt då vädret numera sällan lämpar sig för utomhusflygningar. Börjar fundera på något passande ställe att flyga på inomhus.

Någon som vet av något passande gymnastiksal eller större hall för inomhusbruk?

Bothniahallen lär vara dyr om man skall flyga där + mycket aktiviteter där vintertid.
Gymnastiksalen i Sundoms lågstadium kan fungera, dock är den rätt så liten. Får vänta tills skolan blir utbyggd och större gymnastiksal... :?
Finns något som heter Jordbanehallen nära brandstationen i Vasa som kanske kan fungera...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Premiär

Inläggav sundqvistjohan tor dec 28, 2006 9:42 pm

Så har då Steve och jag gjort vår första inomhusflygning. Själv hade jag övat med Shockflyers i simulator några timmar i en simulerad hall - men det är nog ingen enkel sak att flyga i ett begränsat utrymme. Min modell (Turmoil) var nog kanske ett förhastat köp, har på olika forum senare förstått att Great Planes "Flat out" modeller är designade för utomhusbruk, dvs. de är tyngre och snabbare än en "shock flyer" som ska flygas i hall.

Jag anade att det skulle bli svårt att flyga långsamt med planet då det kändes tungt. Med 3 cells 840mA ack och borstmotor blir vingbelastningen ganska hög och lågfartsflygning kan man göra endast i harriervinkel. Jag körde runt på golvet en stund först och den svängde brant och bra tack vare sporrhjulet.
Sedan ökade jag farten varje varv och prövade litet höjdroder - men den ville inte lyfta. Så småningom vågade jag öka farten mer - och det krävdes full gas nästan halva gymnastiksalen innan jag fick upp den i luften. Snabbt höjdroder så att den la sig i 45 graders vinkel så att farten bromsas upp. Då är man tvungen att svänga med sidrodret och bara balansera med skev. Tog ner modellen efter varje sväng och pustade ut. Landningsstället fjädrar ganska mycket (har för tung setup) så i vissa hårdare sättningar slog propellern i golvet. Efter några skutt i luften och harrierflygningar med en sväng slog jag ur en bit ur propellern. Samtidigt lossnade limningen i ena höjdroderhalvan.

Modellen är nog ingen inomhus-höjdare, men ute tror jag man kan göra ganska häftiga saker med den. Roderutslagen är 65 grader på enorma skev, och höjdroder. Även sidrodret är effektivt. Tack vare "side force generators" på vingarna ska man t.ex. kunna göra snäva knife edge loopingar. I morgon ska jag premiärflyga modellen utomhus, så då ska jag pröva den litet vildare.

Steve flög med sin Pico stick, som är en betydligt lugnare modell än min Turmoil. Han hann både starta och landa under en gymnastiksalslängd. Det gick också att göra snäva svängar med Pico sticken, men det kräver nog is i magen att flyga längre stunder i en vanlig gymnastiksal.

Här en bild av min Turmoil (hödroderhalvan fortfarande olimmad efter premiären inomhus)
Bild
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Steve fre dec 29, 2006 4:59 pm

Det var roligt att köra inomhusflygning. Första gången man provar på. Gymnastiksalen i Korsholms Högstadium räckte bra till på längden, men skulle få vara en aning bredare.
Fick vara ganska koncentrerad vid svängarna som ibland blev lite för snäva, man han inte riktigt med. :D
Flygning från ena sidan till andra sidan av salen gick bra. Simulatorövning kunde vara bra innan. Dock fick man i början "prova på" på marken så man visste ungefär stallfart, så man vet ungefär vilken fart som var tryggast att flyga vid ett begränsat område. Fick köra omkring på golvet först och kontrollera farten.
Några kraftiga smällar mot väggarna blev det också, då man råkade navigera fel. Är förvånad över hur bra Pico Sticken höll. ----> Bara lite skruvande och sedan var det bara att flyga igen, inge limning behövdes denna gång. :D

Men det var skoj att flyga inomhus. :D
Har inga bilder på lager från flygningarna vi gjorde, men lägger upp några senare ifall vi flyger inomhus igen vid mellandagarna.
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Inläggav Steve lör dec 30, 2006 7:43 pm

Här kommer några bilder från inomhusflygningen som ägde rum ikväll vid Korsholms Högstadium tillsammans med Johan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan inträffade det typiska att batteriet tog slot i kameran då man hade som roligast. :? Men vi gjorde några filmsnuttar, som kan ses om ett tag...
Steve
Forumansvarig
Forumansvarig

Videosnuttar

Inläggav sundqvistjohan lör dec 30, 2006 11:11 pm

Jag testade Turmoilen ute på Söderfjärden igår, och då fick jag känna på den utan att vara rädd att krocka i väggar. Självförtroendet växte lite med modellen och jag lärde mig hur den beter sig. Flyttade tyngdpunkten 1,5 cm bakåt från det rekommenderade för att få lägre fart vid inomhusflyg. Det blev betydligt lägre fart på det sättet. Här kommer en liten videosnutt. Den sista landningen på scenen var inte riktigt planerad :-D
http://www.rcuvideos.com/view_video.php?viewkey=55ceb62d785c6b7f10a8

Steve började också ha sin PicoStick i luften allt längre stunder
http://www.rcuvideos.com/view_video.php?viewkey=8824e5ab0472e022e577
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Per-Erik sön dec 31, 2006 10:58 am

Ser man på --- det tar sig (t.o.m. en och annan roll med Turmoilen :D ).
Verkar bli blåsigt de närmaste dagarna --- få se om det blir nån mer session på Söderfjärden detta jullov.
Användarvisningsbild
Per-Erik
Forum medlem

Inläggav sundqvistjohan ons mar 14, 2007 11:34 pm

Misstänker att jag tagit för klen setup till Turmoilen, GWS 2205/15T-motorn väger bara 27,2g och planet flyger långsamt och bra med mina små 3-cells batterier. Men det orkar inte hovra. Kör med en 7x4 APC propeller och prövade med GWS 5x4,3 som jag beställde från Sabe. De var ju otroligt små propellerar, motorn varvade bra men ingen hovringsprestanda.

Borde nog ha köpt 2208/18T-motor till Turmoilen (den som jag har på Slowsticken) den väger litet mera (39g), men kan å andra sidan swinga upp till 10x6 propellrar. Eventuellt byter jag motor så att Slowsticken får den klenare motorn och Turmoilen den kraftigare. Ska bara pröva hovra Slowsticken först.

Annars tappade jag ena höjdroderhalvan idag när jag hovrade Turmoilen i gymnastiksalen. Hovrade på full gas och planet sänkte sig ändå ner till golvet varpå höjdroderhalvan lossnade. Det gick hur bra som helst att fortsätta flyga med en höjdroderhalva - men jag ska nog limma dit den igen :-)
Användarvisningsbild
sundqvistjohan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Återgå till Aktuellt